Mekonomen vill erbjuda allt på samma plats
Förra året sjösattes Mekonomen Companys stora satsning på glas. Koncernens verkstäder har börjat utbildas i att laga stenskott och byta skadade glasrutor. På så vis vill man att verkstäderna ska kunna bli en plats där man inte bara servar och reparerar bilen utan även byter däck och fixar rutorna.
En viktig nytillkommen pusselbit i satsningen är att Mekonomen Company ingått ett samarbete med ALD Automotive/LeasePlan för att ta hand om skadade rutor på deras bilar. Leasingföretaget har omkring 45 000 bilar och är Sveriges största inom sitt område.
Tanken är att vi ska ha närmare 400 verkstäder som kan laga stenskott och hundra som gör rutbyte och ADAS. Keith Jordell
Mekonomen sköter sedan tidigare service och reparation åt företaget och nu kommer de även att kunna boka tid för glasarbeten hos verkstäderna.
– Att vi får det här samarbetet är ett extremt bra startskott för vår glasverksamhet, säger Keith Jordell, chef för M-Fleet Glas på Mekonomen Company.
Mekonomens stora satsning började som sagt under förra året med att utbilda personalen på de anslutna verkstäderna. Promeisters utbildningsbuss åkte runt på en femton veckor lång turné och undervisade i hur man lagar stenskott. Därefter togs det fram utbildningar på koncernens utbildningscentrum i Umeå för att lära ut hur man byter en ruta och kalibrerar ADAS. Till det började koncernen även att bygga alla nödvändiga system som bokningsportaler och föra en dialog med de svenska försäkringsbolagen.
– I dag har vi avtal med fem av de stora försäkringsbolagen och framförallt ett riksavtal med Länsförsäkringar, säger Keith Jordell.
Att få en aktör som ALD Automotive/LeasePlan är en viktig del i den nya satsningen och även om billeasing och då framförallt den privata sidan, har drabbats av lågkonjunkturen säger Keith Jordell att merparten av de 45 000 bilarna ligger på ett företagskontrakt. Men utöver dessa bilar har Mekonomen också ett enormt flöde på omkring en miljon bilar per år som kommer in till verkstäderna. Av dessa kan man räkna med att fem till femton procent är i behov av glasreparation.
– Det rör sig om 50 000 till 150 000 bilar. Om vi kan fånga upp dem när de är på service eller reparation och laga stenskottet i ett tidigt skede blir det en win-win för föraren som får lägre självrisk men även miljön. Du kan lätt laga ett stenskott i samband med att du gör service på en bil och det uppskattas av de flesta. Det är få som säger nej.
Än så länge har 230 verkstäder personal som kan laga stenskott och ett 40-tal kan även byta rutor och kalibrera ADAS. Inom kort kommer också ett nytt utbildningscenter öppna i Göteborg så att verkstäderna i de södra delarna av landet slipper åka ända till Umeå.
– Tanken är att vi ska ha närmare 400 verkstäder som kan laga stenskott och hundra som gör rutbyte och ADAS. Det som gör vår satsning speciell jämfört med många andra aktörer på marknaden är att våra tekniker kan hela bilen, inte bara glaset. En och samma tekniker kan se över både vindruta och bromsar och dessutom på många olika bilmärken och modeller, säger Keith Jordell.
För en verkstad krävs det självklart vissa investeringar. Förutom att skicka iväg personal på utbildning behövs också en del utrustning.
– Ska du bara laga stenskott är det en ganska liten insats. Det handlar om utrustning och en endagsutbildning. För att utföra rutbyten är det en större ekonomisk insats i utrustning men framförallt är det en större och mer omfattande utbildning som spänner över flera dagar. .
För rutbyten kräver allt fler bilar idag att man kan kalibrera ADAS. Det innebär att man behöver relativt dyr utrustning enligt Keith Jordell. Investeringen, menar han, är också en framtidssäkring för verkstaden i och med att allt fler bilar blir avancerade med olika system som måste kalibreras.
– ADAS är inte bara för glas. Har du en däckverksamhet och gör hjulinställningar finns det gott om bilar man måste ADAS-kalibrera. Det är något som försäkringsbolagen betalar för att man gör.
I nuläget rekommenderar han att åtminstone två tekniker per verkstad utbildar sig i att byta rutor och kalibrera. Om en är sjuk finns det förhoppningsvis en kvar på golvet som kan göra jobbet. Det underlättar också att vara två personer som lägger en ruta, oftast är det rent nödvändigt..
– Sedan tror jag att alla kommer att behöva utföra ADAS-kalibrering längre fram. Tanken är också att så många som möjligt ska kunna laga stenskott. Kanske till och med kundmottagaren.