LEDARE: Med blicken mot tungviktarna
Lastbilar och bussar utgör en väsentlig del för att vårt samhälle ska fungera. Varje dag åker vi till och från arbete, skola, familj och vänner med buss. Ibland kortare resor, i andra fall längre. För många som inte har tillgång till egen bil, eller för den delen körkort, är färdsättet ett måste för att ta sig dit man vill. Lastbilar och långtradare kör viktig last som mat, medicin och motordelar. De tunga fordonen kan också finnas på de mest avlägsna delarna på vårt jordklot. Precis som personbilar kräver detta självklart också att våra tunga fordon både servas och repareras när saker och ting går sönder.
Alla som skruvar på fordon kommer inte att ta sig ända bort till Antarktis. Men detta visar ändå på att yrket faktiskt kan ta en till oväntade och spännande platser.
I detta nummer, som ni nog märker är lite tjockare än vanligt, har vi tagit pulsen på just den tunga sidan. På 24 sidor kan ni exempelvis stifta bekantskap med Gaute Ringvall som på världens ände i Antarktis är ansvarig mekaniker för de lastbilar och bandvagnar som används i arbetet där. För hans team kan det också uppstå en del utmaningar man kanske inte kunde föreställa sig fanns på den kalla kontinenten.
Alla som skruvar på fordon kommer inte att ta sig ända bort till Antarktis. Men detta visar ändå på att yrket faktiskt kan ta en till oväntade och spännande platser. Kanske kan det också vara ett sätt att locka in nytt ungt blod till branschen som skriker efter kompetent personal. Att visa hur fordonsteknikeryrket innehåller ett stort och brett spann av möjligheter.
Även inom demonteringsbranschen ser man betydelsen av ta en bit av den tunga kakan. På Autocirc har man börjat satsa på anläggningar som sysslar med att plocka isär bussar och lastbilar. Här vill man självklart kunna återanvända så mycket som möjligt och notera då också ordet ”använda”. För det handlar om mer än att bara återvinna. Genom att plocka isär fordonen och restaurera delar som motorer och växellådor låter man inte bara fordonen de ska sitta i för ett längre liv. Även de enskilda delarna kan användas längre.
I den bästa av världar skulle varken bilar, bussar eller lastbilar behöva repareras. All service skulle gå att planera in i förväg för att man på så vis kan undvika så kallad nertid där fordonen står stilla. Förra året pratade jag med forskaren Tony Lindgren vars projekt på Stockholms universitet sysslar med just detta. Att med hjälp av maskininlärning kunna förutspå när det är dags att åka in till verkstaden.
Med hjälp av sådana modeller och AI kommer det bli enklare att planera service för personbilar såväl som tunga fordon. Något som kommer kunna spara åtskilliga slantar för åkerier och bussbolag.
Kanske kommer en lastbil då också åka in till STS nya anläggning i Eskilstuna för att byta växellåda eller bromsar. Eller så rullar en en buss in till Volvos skadeverkstad i Säffle där de kunniga fordonsteknikerna tillverkar de reservdelar som inte finns på lager. Allt innan någon del gått sönder, men ändå har maximerat sin livstid.