23948sdkhjf

LEDARE: Säkra framtiden – ta emot en elev

Fordons- och transportprogrammet tampas fortfarande med att locka till sig elever som vill utbilda sig till fordonstekniker. Att vara mentor åt en elev skulle kunna vara ett sätt att lösa kompetensbristen.

När Skolverket nyligen släppte sin statistik över elever i gymnasieskolan visade de på att fler elever än tidigare går på yrkesprogrammen. Totalt gick 38 300 elever sitt första år på ett yrkesprogram under läsåret 2023/2024. En ökning med 1 160 elever jämfört med det föregående läsåret. Det är främst hotell- och turismprogrammet, hantverksprogrammet samt försäljning- och serviceprogrammet som har ökat.

För fordons- och transportprogrammet ser det dock lite dystrare ut. Tillsammans med yrkesprogrammen bygg- och anläggning samt el- och energi har det minskat i antalet elever jämfört med föregående läsår. Förvisso rör det sig inte om något större tapp. Enligt Skolverket var det en minskning med 1,1 procent mellan läsåren 2022/2023 och 2023/2024. Detta på ett program som totalt har 13 500 elever. Men det är ändå en minskning i en bransch som skriker efter kompetent personal och nytt blod.

För den som går programmet kommer knappast att ha några problem med att hitta jobb när det är dags att ta på sig den vita mössan och springa ut genom skolportarna.

P4 Västerbotten rapporterade nyligen om Liam Nordström som kunde haft några fler klasskamrater. Han är nämligen ensam om att ha valt inriktningen personbilstekniker på Tannbergsskolan i Lyckseles fordons- och transportprogram. Även om det inte är några andra som valt inriktningen säger han till radion att han trivs och tycker det är roligt att skruva. Detta visar dock att branschen och skolorna behöver bli ännu bättre på att locka till sig elever och visa vilka framtidsutsikter som finns.

För den som går programmet kommer knappast att ha några problem med att hitta jobb när det är dags att ta på sig den vita mössan och springa ut genom skolportarna. Detta är även något som påpekas av Johan Olsson, policyexpert på kompetensförsörjning hos Svenskt Näringsliv. Han säger att sex av tio elever som går ut fordons- och transportprogrammet är etablerade på arbetsmarknaden ett år efter examen.

Här är det självklart också viktigt att branschen hjälper till och krokar arm med utbildningarna. Motorbranschcollege är ett ypperligt exempel på detta där man kvalitetsstämplar bra fordonsutbildningar och stöttar skolornas arbete.

Lika viktigt är det också att eleverna som vill lära sig jobba med bilar inte blir låsta till skolbänken. Här är arbetsplatsförlagd utbildning, APL, ett viktigt sätt att kunna jobba skarpt samtidigt som man lär sig det dagliga arbetet på ett verkstadsgolv. Detta ställer givetvis krav, både på skolan och den verkstaden lärandet ska ske. Något som tyvärr också gör att potentiella mentorer kan dra sig för att gå den av Skolverket rekommenderade handledarutbildningen. En utbildning som är viktig för att kunna ge en så trygg plats som möjligt för ungdomarna.

Att ha elever hos sig innebär som sagt ett stort ansvar. Men det kan också leda till framtida skickliga kollegor. För i en bransch där man beräknar att det behövs omkring 4 000 nya fordonstekniker de kommande två åren kan det kanske vara värt att prova något nytt.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078