Tysk terrängterrier tuffas till
Mercedes G-klass, Geländewagen, firar 45 år i år och är en företagets mest ikoniska modeller.
Liksom Land Rover Defender ska Geländewagen klara de allra hårdaste uppgifter oavsett underlag och det svenska försvaret har ett antal bilar i sin fordonsflotta.
Nya G-Klass har liksom tidigare ramkonstruktion, tre mekaniska diffspärrar, mekanisk lågväxel, stel bakaxel och individuell framhjulsupphängning.
Markfrigången är 24 cm och vaddjupet är 70 cm. Bilen klarar stigningar på 45° och sidolutningar på upp till 35°.
Med bilmodeller likt Geländewagen så får man gå försiktigt fram vad gäller designnyheterna. Men de finns, vilket betyder omgjorda A-stolpar, takspoiler och nyfriserad grill.
Under huven hittas tre motoralternativ och alla är helt elektrifierade mildhybrider med 48 volts elsystem och integrerad startgenerator.
För första gången erbjuds G-Klass med aktiv styrassistent, aktiv nödbromsassistent och adaptiv farthållare.
Nya G-Klass lanseras i tre versioner som alla har integrerad startgenerator.
Dieseldrivna G 450 d har en rak 3-liters 6:a på 367 hk och 750 Nm och en förbrukning från 8,7 l/100 km (WLTP).
G 500 har en rak 6-cylindrig bensinmotor på 449 hk med ett maximalt vridmoment på 560 Nm. Förbrukning från 10,9 l/100 km.
Högst upp i hierarkin hittas Mercedes-AMG G 63 som har en 4-liters V8:a med dubbelturbo som ger 585 hk och 850 Nm. Det gör att bilen kan ta sig 0–100 på bara 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är från 14,7 l /100 km.
Priserna?
G 450 d – från 1 490 000 kronor, G 500 – från 1 590 000 kronor och Mercedes-AMG G 63 – från 2 090 000 kronor.