23948sdkhjf

LEDARE: Våga vänta med däckbytet

Varje vår när solen tittar fram sliter vi av oss kläderna och slukar strålarna som hungriga vargar. Vi är också snabba med att byta till sommardäck som om det skulle snabba på årstiden. Men det kan vara klokt att vänta.

Så kom den tillbaka. Vintern. Snösmockan (ordet gjorde entré i svenska språket 2011), skräckvädret, vinterchocken, snöpokalypsen. Ja, det går nog att hitta på en hel del ord för bakslaget efter några tidiga vårdagar. Att det blir sådana här bakslag verkar överraska varje år, åtminstone i de mellersta och södra delarna av landet. Solen tittar fram lite och så fort det är lagligt att smälla på sommarsulorna på bilen gör folk det. Likväl, och så gott som ofrånkomligt, kommer vintern tillbaka innan våren på allvar har fått sin varma omfamning om landet. För alla Monty Python-fans därute går det väl närmast att jämföra med deras sketch ”The fish slapping dance”. Michael Palin skuttar fram och tillbaka vid en kanal och daskar John Cleese i ansiktet med ett par småfiskar. Sketchen slutar med att den senare drar upp en betydligt större firre och drämmer till Palin i ansiktet. Varpå han druttar rakt ned i kanalen.

Men till syvende och sist behöver fler ha kvar lite vinterkyla i magen och vänta med att byta till sommardäck så fort första snödroppen tittar upp.

Även om det är lagligt att byta till sommardäcken är det som sagt inte alltid lämpligt. Vi vet alla att det kommer bakslag och därför kan, eller är, det också bra att vänta någon vecka. När jag skriver denna ledare, den 3 april, har vi åter fått rapporter om hur bilar stått i timslånga köer på E4. Men även om folk som bytt däck på förmiddagen ringer däckverkstaden på eftermiddagen för att de vill byta tillbaka. Tidigare i vintras stannade trafiken på E22. Då precis som nu verkar en bidragande orsak ha varit lastbilar som tappat greppet om vägen och därmed stoppat trafiken.

Förra året blev Transportstyrelsen klar med sin utredning om det behövdes skärpta krav för vinterdäck och däckutrustning för tunga fordon. Då kom man fram till att det inte behövdes. Undersökningar som gjorts visar att 98 procent av lastbilarna klarar de krav på vinterdäck som finns samt att många byter i god tid innan vintern kommer.

Snarare är det andra faktorer som spelar in. I samband med att utredningen släpptes sade Omar Bagdadi på Transportstyrelsen till tidningen Transportarbetaren att när olyckan är framme har det ofta brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja. Exempelvis kan det vara dålig hastighetsanpassning.

Nu är Transportstyrelsen i full färd med en annan utredning. Denna gång handlar det om att förlänga tiden när det är tillåtet med dubbdäck på personbilar. Förslaget är två veckor extra på våren. Nu får dessa användas mellan 1 oktober och 15 april. Däremot är det förbjudet att använda dem övrig tid, om det inte råder vinterväglag eller att man kan ana att det blir sådant.

Att få en bättre flexibilitet är självklart bra. Det blir lättare för bilägare såväl som däckverkstäder att planera. Men till syvende och sist behöver fler ha kvar lite vinterkyla i magen och vänta med att byta till sommardäck så fort första snödroppen tittar upp. Samt anpassa körningen efter vädret.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073