Captur ska fånga kunderna i B-segmentet
Med sin längd på 423 cm tar den plats i det stentuffa B-segmentet som står för 30 procent av den totala marknaden i Europa. Av dessa står de små suvarna för 50 procent av försäljningen.
Interiören har fått ett lyft med en modernare touch. Mutlimediasystemet OpenR Link finns tillgängligt via den uppgraderade skärmen på 10,25 tum.
Google Android gör systemet lättanvänt.
Renault slår särskilt på trumman för knäutrymmet i baksätet, 221 mm, som enligt fransmännen är i topp vad gäller klassen.
Detta har gjorts möjligt tack vare det skjutbara baksätet.
När det framskjutet i maxläge så blir bagagevolymen på 616 liter.
All klädsel är tillverkat av återvunna tyger för att minska koldioxidavtrycket.
Motorutbudet styrs av respektive marknad.
Nya Renault Captur kommer till Sverige i sommar.
Motoralternativ nya Captur
E-tech (fullhybrid):
1,6L 145 hk, 205 Nm vridmoment, 4-cylindrig motor kombinerat med en smart automatisk växellåda med olika multimodelägen. Bränsleförbrukning: 0,47-0,49 l/mil. E-Tech fullhybrid-drivlinan kombinerar tystnad, smidighet och effektivitet. En räckvidd på upp till 1 000 km utan att behöva stanna och ladda. Batteriet stödjer bensinmotorn när du startar och ger snabbare acceleration.
Bensin/mildhybrid (bensin):
1,0 TCE 90 hk turbo, 160 Nm vridmoment, 3-cylindrig motor i kombination med en 6-växlad manuell växellåda. Bränsleförbrukning: 0,58-0,59 l/mil.
1,3 TCE 160 hk turbo mild hybrid, 270 Nm vridmoment, 4-cylindrig motor i kombination med en EDC-automatlåda. Bränsleförbrukning: 0,58-0,59 l/mil.
Källa: Renault