23948sdkhjf

LEDARE: Ettor och nollor – branschens nya viktiga verktyg

Vår nya digitala värld öppnar upp för en mängd fantastiska möjligheter. Men även flera fallgropar. En sak är dock säker, om man vill att ens företag ska överleva bör man hoppa på tåget med ettor och nollor.

Det sägs att ingenting är för evigt. Förutom kanske diamanter. Men det mesta förändras i och med att tiden rusar på. Nya uppfinningar och vidareutveckling av gamla sådana påverkar oss och vårt samhälle. I vissa fall mer omvälvande och drastiska, i andra fall kan de knappt vara märkbara. Ett stort paradigmskifte i vår moderna tid har varit internet och allt vad det har inneburit. Det går nog att påstå att den digitala revolutionen har påverkat oss ännu mer än när Gutenberg började trycka böcker för drygt 600 år sedan.

I slutändan är internet och digitaliseringen något som kommer fortsätta att genomsyra våra liv.

Internet har gjort att världen har krympt. Det har blivit lättare för företagare att marknadsföra sig och nå ut med sina produkter och tjänster. Inte bara med egna sajter men även sociala medier. En som tidigt såg möjligheten i detta är Fredrik Grufman på Grufmans bil vars videor på Youtube har tiotusentals visningar. Där visar han bland annat felsökningar han gör på diverse bilar. Ett relativt enkelt knep att marknadsföra sig själv. Men det krävs givetvis också att man lyckas göra det på ett sätt som fångar publiken.

För bilhandeln har nätet inneburit att det inte är det närmaste geografiska området där kundkretsen finns. Annonser på egna hemsidor och externa säljsajter gör att det går att genomföra handel över hela landet. Här krävs det dock att man kan stå med fötterna i två världar. Åtminstone om man får tro den danska framtidsforskaren Liselotte Lyngsø. Hon menar att den personliga kontakten fortfarande kommer att vara viktig och att mycket av bilförsäljningen handlar om upplevelser och det fysiska. Till det behöver man ha koll på de lagar som gäller vid försäljning på internet. Något som en bilhandlare fick erfara vid en tvist med en kund och där Arn dömde till den senares fördel.

Snabbheten och lättillgängligheten kan tyvärr också utnyttjas av mer ljusskygga element. Kriminella ligor kan använda olika typer av söktjänster för att kartlägga offer. Något som i sin tur sätter vår unika offentlighetsprincip på prov. I detta nu pågår en utredning på uppdrag av regeringen som ska se över söktjänster som offentliggör personuppgifter. Kungliga Automobilklubben har länge förespråkat att man ska göra det svårare att få tillgång till personuppgifter kopplade till fordonsdata. Med tanke på hur kriminella använder sig av den här typen av uppgifter är det självklart bra att en utredning görs. Men samtidigt gäller det att ha is i magen så vi inte förlorar den viktiga möjlighet att ta del av offentliga handlingar.

I slutändan är internet och digitaliseringen något som kommer fortsätta att genomsyra våra liv. Den oerhört snabba utvecklingen av AI kommer att omforma och påverka hur vi lever allt mer. Däribland fordonsbranschen. Då gäller det att hoppa på tåget och se vilka möjligheter de nya verktygen kan erbjuda för att hjälpa till med det man själv arbetar med. Samtidigt som man självklart heller inte ska blunda för de faror som kan finnas.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109