23948sdkhjf

Skrotningspremie får grönt ljus

”Det är symbolpolitik utan verklighetsförankring”, säger Heléne Lilja på M Sverige.

Den 25 juli blev det klart att den kritiserade skrotningspremien blir av. Premien gör det möjligt för privatpersoner att skrota sin förbränningsbil och få upp till 10 000 kronor för att köpa eller leasa en elbil. Förslaget har kritiserats mesta dels för att det inte varit tydligt vem den riktar sig mot.

Det har förts diskussioner om att premien bör vara ganska hög för att de som äger en bil redo för skroten ska ha råd att köpa en elbil. Då talades det om summor betydligt högre än de beslutade 10 000 för att det skulle göra nytta.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari sa så här när beslutet gick igenom:

– Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället. Att snabbt kunna ställa om vår fordonsflotta är helt centralt för att Sverige ska lyckas nå hela vägen ner till nettonollutsläpp senast år 2045.

Premien börjar gälla från och med den 20 augusti i år och ansökningar kommer att hanteras av boverket. Det är dock en del regler för att bli beviljad en skrotningspremie. Dels måste man ha ägt bilen som ska skrotas åtminstone sedan den 6 september 2023. Bilen ska ha utsläppsklass Euro 4 eller äldre och bilen ska vara besiktigad efter den 6 juli 2022. Liknande ska den elbil som köps eller leasas följa en del regler den med. Bilen får inte ägas av en närstående och man måste behålla bilen i minst ett år.

Riksförbundet M Sverige har fört hård kritik mot förslaget. Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle menar att de som kan skrota sin bil inte har råd att köpa en elbil och att premien inte är nära nog för att hjälpa.

– Det är symbolpolitik utan verklighetsförankring. Regeringen vill bara kunna skryta om att man infört en skrotningspremie och en sorts miljöbonus, men att utformningen innebär att väldigt få privatpersoner lockas av förslaget vill man helst inte prata om, säger Heléne Lilja i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11