I och med Kinas satsning på elektrifierade fordon så har de europeiska konsumenterna fått stifta bekantskap med en mängd nya märken.
Några har jättar som ägare medan andra har mindre muskler bakom sig.
I takt med att fordonen blir fler så finns det frågetecken på hur tillgången på reservdelar och utbytesdelar fungerar.
Lagkraven är inte glasklar...
”Inga legala krav att hålla med reservdelar”
Reservdelsförsörjningen kan bli ett problem om det inte finns upparbetade kanaler. Det kan bli extra tydligt när nya biltillverkare kommer in på marknaden vilket har skett när utbudet av kinesiska elbilar har ökat. I Sverige är det konsumentköplagen som styr att reservdelar ska finnas för att man ska kunna åtgärda ursprungliga fel under tre år efter nybilsköpet.
Hur reservdelsförsörjningen går till skiljer sig åt mellan olika kinesiska biltillverkare. Men för den totala lönsamheten fyller försäljningen av reservdelar en viktig funktion. Foto: Thomas Holgersson
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration