LEDARE: Underskatta inte korvens makt
Korv är något som gillas av många svenskar. I en undersökning som gjordes av Kantar Sifo, på uppdrag av Circle K, för några år sedan åt genomsnittssvensken i snitt 60 korvar per år. Männen uppskattar dock korv lite mer än det motsatta könet enligt undersökningen. 72 korvar i snitt per år stod männen för medan kvinnorna landade på 47 stycken. Ute på vägarna är det också nästan en självklar måltid när man stannar vid någon av landets alla bensinstationer. Även inom politiken har korven fått en speciell plats. Liberalernas partiledare Johan Pehrson drar sig exempelvis inte för att lyfta fram sin kärlek till det avlånga köttstycket. I en av Socialdemokraternas valfilmer inför valet 2018 stod dåvarande partiledaren Stefan Löfven vid en korvkiosk och förkunnade vilket samhälle han och partiet ville ha. Utöver en kokt med bröd då. Kristdemokraternas Ebba Busch har viftat med en falukorv i samband med att hon debatterade stigande priser i samhället.
Ett erbjudande om att hjälpa till utan kostnad ledde till att mannen kom in åtskilliga gånger för att serva och reparera bilen.
Korven kan vara allt från en dyr och lyxig matbit som läggs på grillen till något enklare som snabbt har inhandlats på den lokala kiosken när man bara vill få en lunch på språng. Just det senare kan i vissa fall också få oanade konsekvenser. Exempelvis innebar det att Dennis Arvhem i Ilsbo stod som ny ägare till en verkstad och bensinmack. I det här numret berättar han om hur just en korv med bröd ledde till att han och sambon, Hanna Klaar, stod som nya ägare till verksamheten. I dag går det som tåget för deras företag. I dag har de även köpt grannfastigheten och kunderna rullar in.
För Caesar Göksu som driver Speedyverkstaden Autoservice Nibble i centrala Stockholm innebar korvlunchen en långvarig och trogen kund. När jag besökte honom tidigare i somras i samband med vår Sverigeresa berättade han att när han var på väg till korvkiosken fick han syn på en herre som var i färd med att byta lampor i bilen. När Caesar lite senare vandrade tillbaka till verkstaden såg han hur mannen fortfarande kämpade med att få ordning på belysningen i sin bil. Ett erbjudande om att hjälpa till utan kostnad ledde till att mannen kom in åtskilliga gånger för att serva och reparera bilen. Allt tack vare en tur till den lokala korvkiosken och lite rutinmässigt skruvande som bara gick på några korta minuter. Du kommer för övrigt att kunna läsa mer om Caesar Göksus verkstad i ett senare nummer av Motormagasinet.
Ett besök till den lokala korvmojen kan alltså leda till både det ena och det andra. Så varför inte ta en tur? Utöver att bli mätt, vem vet vad det kan leda till? Kanske nya kunder eller till och med en helt ny verksamhet.