Skrotningspremien redan ett misslyckande
Skrotningspremien började gälla för ungefär en månad sedan. Den har varit högt kritiserad av bland annat M Sverige som kallar det för symbolpolitik. Skrotningspremien innebär att man kan skrota en bil som är minst 15 år gammal och ny besiktigad och få en bonus på 10 000 kronor för att köpa en elbil.
Första månaden kom det in 56 ärenden. Av dessa har 28 beviljats, 8 avslagits, 1 har avskrivits och 19 är fortfarande öppna. Regeringens beräkning för hur många bilar de skulle skrota var 50 000. Det är alltså en lång bit kvar till det målet.
Samtidigt diskuterar regeringen om det även ska komma med en ny elbilspremie efter att de gjorde sig av med de tidigare subventionerna. Denna gång skulle det dock vara utformat för att främst gynna de som bor på glesbygden och hushåll med lägre inkomster.
Sedan subventionerna togs bort har elbilsförsäljningen gått ner men förslaget till en ny elbilspremie är inte för att få fart på marknaden igen. Premien skulle införas för att Sverige ska kunna ta del av EU:s sociala klimatfond, vilket är en fond som ska hjälpa medlemsländerna i klimatomställningen.
Exakt hur premien kommer se ut vet vi inte ännu. Regeringen har avsatt en budget på 10 miljoner kronor för att förbereda för stödet.
– De pengarna är för att utforma hur stödet ska se ut och ta fram tydliga definitioner och kriterier. Det kan handla om folk som behöver bilen, bor i glesbygden och har lägre inkomster, säger Martin Nilsson, kansliråd på klimat- och näringslivsdepartementet till Dagens Nyheter.