Ingen vill köpa cabbar
Cabrioletförsäljningen har stadigt minskat sedan pandemin. Denna sommar har efterfrågan på cabrioleter varit låg enligt Wayke.
– Cabbförsäljningen är en bra konjukturindikator. Svensken har helt enkelt inte utrymme i plånboken för nöjen som sportbilar och cabrioleter längre. Lånen är dyrare, matpriserna högre och kronan svagare. Sommaren 2024 har vi fått nöja oss med att fönstershoppa, det är fler än någonsin som tittar på cabbarna online men köpen uteblir, säger Waykes vd, Martin Fransson i ett pressmeddelande.
Den här sommaren tog det dubbelt så lång tid att sälja en cabriolet jämfört med 2021. Nu tar det i snitt 30 dagar med en annons ute. Samtidigt har priserna inte ökat. Snittpriset är i realiteten lägre än för fyra år sedan.
Antalet sålda sportbilar har också minskat, med 40 procent jämfört med 2022.