23948sdkhjf

LEDARE: Mjuka värden är inte något dåligt

Det viktiga ledarskapet. Att se till att anställda trivs i ett företag kan nog de flesta skriva under på. Med en bra arbetsmiljö kommer också produktiviteten automatiskt. Tyvärr verkar inte den synen delas av alla.

I dagarna kom den stora nyheten att generalagenten K.W. Bruun sålt sin importverksamhet. Det har återkommande stormat kring företaget där återförsäljare har vittnat om konflikter och samarbetssvårigheter, rädsla och hot. En återförsäljare i Danmark sade att K.W. Bruun hade detaljerade regler och att de hotade med böter om återförsäljarna inte uppfyllde alla de krav som satts upp.

Andra återförsäljare har sagt att många har varit rädda och inte vågat uttrycka kritik mot K.W. Bruun.

Att styra med vad som verkar ha varit ett minst sagt tvivelaktigt beteende kanske har gett det resultat man ville ha.

Till MRF:s tidning Motorbranschen berättade en stor Peugeot-återförsäljare om sämre eller uteblivna bonusar och försäljningsmål som var omöjliga att uppnå. ”vi har konflikter och svårigheter med importören på daglig basis”, sade handlaren till tidningen. På grund av detta kunde Motorbranschen också beskriva att det fanns en utbredd tystnadskultur då återförsäljarna var rädda för att bli av med kontrakten.

Tidigare i år köpte K.W. Bruun upp J Bil. Med tanke på historiken hos den danska importören var det flera som undrade hur det skulle gå. Med rätta. Drygt ett halvår efter övertagandet lämnade J Bils vd, John Marnell, företaget efter att även vice vd Anders Kallander hade avgått. En av medarbetarna på J Bil beskrev för Motorbranschen att kommunikationen från K.W. Bruun hade varit extremt dålig och att all information från ledning via mellanchefer till personal hade strypts.

Nu när försäljningen av K.W. Bruuns importverksamhet är ett faktum tycker sig den danska branschanalytikern René Tønder att beteendet är mer begripligt. Han menar att det har handlat om att visa hög lönsamhet för att kunna attrahera internationella köpare och uppnå bästa möjliga pris vid en försäljning.

Att styra med vad som verkar ha varit ett minst sagt tvivelaktigt beteende kanske har gett det resultat man ville ha. Nämligen att sälja verksamheten till ett så högt pris som möjligt. Men är det verkligen ett sådant eftermäle man vill lämna? Ett företag där anställda och återförsäljare fruktar ledningen.

När John Marnell blev utsedd till Årets ledare på Motorgalan 2018 löd en del av motiveringen ”ett ledarskap präglat av delaktighet och tydliga målsättningar och en insikt i medarbetarnas behov av att känna sig sedda och hörda”.

Något för alla att ta efter.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11