KRÖNIKA: Multikonstnärer med oljiga fingrar!
Vad tänker du på när jag skriver bilmekaniker och verkstadsägare? Tänkte väl det, det är så även jag tidigare uppfattade branschen. Roy och Roger som tänder lampan, tar en kopp kaffe och sen får dagarna att gå genom att skruva bil och snacka med kunder. Verkligheten är en helt annan, det har jag som jobbar i branschen fått lära mig och jag blir mer och mer imponerad av dessa multikonstnärer som verkligen behöver ha full koll på lagar och regler. Inte bara i branschen och dess standarder utan även miljölagar och arbetsmiljölagar i Sverige men också i Europa.
Det har varit mycket diskussioner om Godkänd Bilverkstad den senaste tiden. Det tar lång tid att sätta nya standarder i det här landet, men det finns ingen anledning att mota bort ett arbetssätt när det börjar etableras och tas på allvar. Det är viktigt att våra bilverkstäder håller en hög nivå och lever upp till de lagar och förordningar som finns. Och det är viktigt att vi i branschen och dess organisationer finns där som stöd, nu och framgent.
Sermi är en relativt ny EU-förordning som reglerar åtkomsten till säkerhetsrelaterad reparations- och serviceinformation. Här är det biltillverkarna som vill kravställa en hög nivå på de auktoriserade verkstäderna och för därför in en standard som krav för att tillhandahålla mjukvaror och reservdelar. Till detta hör säkerhetsrelaterad reparations- och säkerhetsinformation som ger en högre säkerhet för bilägaren vid till exempel stöld eller oseriösa aktörer inom branschen. Godkännandet sker i tre nivåer som innefattar verkstad, verkstadsägare och tekniker. Det är först när alla stegen är genomförda som teknikern får tillgång till den säkerhetsrelaterade informationen om bilen via diagnosutrustningen.
Som ni kan läsa så är det väldigt mycket för en verkstadsägare att hålla reda på, mycket att lära, mycket tid att investera i kvalitetssäkring, avvikelsehantering och uppföljning. Vi på Autoexperten tror på att det här är den rätta vägen fram för att få bort oseriösa aktörer på marknaden och för att kunna serva framtidens bilar där diagnos blir allt viktigare. Att branschen är enig om att det är rätt väg framåt är en av grundbultarna.
Så nästa gång du kliver in genom dörrarna till en Godkänd Bilverkstad, ha i åtanke att det har krävts många timmar av arbete för att komma dit. Det är inte bara en klisterdekal på dörren.
RESPEKT!
Tack för ordet.
PETRA BINKEN
marknadschef Autoexperten
Artikeln är en del av vårt tema om Rakt på sak.