LEDARE: Rätten att reparera – en vinst för alla
Hållbarhet har blivit något av ett modeord de senaste åren. För vissa är det kanske enbart just det, ett modeord, för andra är det något man verkligen vill satsa på. Men för att vara hållbar krävs det flera saker. Att få ned koldioxidavtrycket och använda material som går att återvinna är två delar i detta arbete. Men just själva hållbarheten är också viktig. Att produkten i fråga inte går sönder bara man tittar på den. För några år sedan drog EU teknikjätten Apple inför rätta. Anledningen var att de hade som praxis att göra deras mobiltelefoner långsammare över tid. Företaget förnekade först detta men en undersökning som gjordes visade ett mönster av prestandaförsämring. Apple svarade att de hade infört prestandakontroller i mjukvaran baserat på batterihälsan i äldre enheter. Detta för att bevara systemstabiliteten och förhindra oväntade avstängningar.
Detta innebär givetvis att det bör finnas en bra tillgång på reservdelar till det som ska repareras.
Företaget kom också med en ursäkt och menade att problemen kunde ha orsakats av buggar efter en uppdatering. De menade dock också att kemiskt åldrande av batteriet var en annan faktor. Om man bytte ut detta skulle telefonen återfå sin fulla prestanda.
En gång i tiden hade vi våra kläder tills de mer eller mindre föll ihop. De gick i arv och när de inte höll ihop blev de kanske trasmattor.
Det är förvisso stor skillnad på en byxa och avancerad elektronik. Men att kunna få den senare att hålla så länge som möjligt bör vara något att sträva efter. Där handlar det exempelvis om sådana saker som att enkelt kunna byta ut batteriet. Tidigare i år klubbade EU-parlamentet igenom en lag för att stärka rätten till reparation. På så vis vill man uppmuntra till en mer hållbar konsumtion där det underlättas att reparera trasiga produkter.
Detta innebär givetvis att det bör finnas en bra tillgång på reservdelar till det som ska repareras.
Därför var det glädjande att se att Ministerrådet i dagarna antog det som kallas för ”Reparationsklausulen”. Den ska motverka att det uppstår ett monopol på synliga reservdelar.
Beslutet innebär att konsumenterna i EU själva kan få välja vilka reservdelar som ska användas när fordonet ska repareras. Förenklat betyder detta att fordonstillverkarna skyddas när det kommer till designen av deras nya bilar men att vissa delar som karossdetaljer, strålkastare och vindrutor kan tillverkas och säljas fritt.
Om man ser till den uppfinningsrikdeom och entreprenörsanda som finns i Sverige skulle jag inte bli förvånad om vi i och med detta kommer få se företag som tar fram bra, eller till och med bättre, reservdelar.
Eller med andra ord en vinst för hållbarheten.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.