LEDARE: Stor bredd eller nischad – flera vägar till kundens hjärta
I en värld där många fajtas om samma kunder finns det lite olika vägval man kan göra. Antingen kan man satsa på att erbjuda så många tjänster som möjligt på ett och samma ställe. Vi har flera gånger skrivit om hur Mekonomen inte bara satsar på att deras anslutna verkstäder ska serva och reparera kundernas bilar, men även erbjuda däck- och glastjänster.
Något som låter väldigt vettigt då kunden sannolikt kommer in till verkstaden minst två gånger per år för att skifta till sommar- och vinterhjul. Då är det enkelt att fråga om man inte ska fixa det där stenskottet i glasrutan. Eller varför inte göra årsservicen som kanske skippades senaste gången.
Så mervärde kan skapas med små och enkla medel ...
Hos Euromaster ser man likadant på hur man vill knyta till sig sina kunder ännu närmare. Kedjan som har stenkoll på hjul och däck satsar nu på att allt mer kunna erbjuda service och reparation till kunderna som kommer in.
Alla delar dock inte bilden om att kunna ge kunden allt under ett och samma tak. När jag besökte däckverkstaden Ingers Däck i Nyköping sade de att det i nuläget inte fanns några planer på att ha något annat än just däcktjänsten på anläggningen. Att vara specialister och bäst på det man sysslar med dagligen. Inget fel i det. Ingers Däck har sedan mitten av 80-talet byggt upp en stark och trogen kundkrets.
Dessutom är deras tjänster bredare än vad det kanske låter. De fixar däck från så smått som barnvagnar till traktorer och stora entreprenadmaskiner som arbetar i Oxelösunds hamn. Nyligen flyttade de till större lokaler och eftersom de har flertalet åkerier som kunder passade de då på att fixa ett litet pentry med mikrovågsugn där förarna kan sträcka ut benen och koppla av medan de äter sin lunchlåda.
Även de vanliga personbilskunderna uppskattar kundutrymmet i anläggningen. Ingers Däcks vice vd, Johan Lindén, berättade för mig hur många av dem passar på att ta upp datorn och jobba medan de väntar på att hjulskiftet ska bli klart på bilen. Då brukar de i flera fall även sitta kvar en stund när bilen är klar och de har fått tillbaka nyckeln.
Så mervärde kan skapas med små och enkla medel, oavsett om man väljer att vara fortsatt nischad i sin bransch eller bredda sig så mycket som möjligt.
I slutändan handlar det trots allt om en viktig sak – att göra ett så bra jobb att kunderna inte bara vill stanna men också komma tillbaka gång efter gång.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.