23948sdkhjf

LEDARE: Flera vägar till framgång

En vinnande verksamhet. Det finns flera vägar till att få en framgångsrik firma. Kunskap och skicklighet i det man gör är två viktiga egenskaper. Men lika viktigt är det att vara ordningsam och ha koll på sina räkenskaper.

Att göra vinst och gå med lönsamhet är en självklarhet om man ska driva ett företag. Det förstår nog alla. Oavsett om man själv är företagare eller inte. Hur man når dit är dock en helt annan femma. Även om man kanske sitter på en kanonidé och har skickligheten och kunskapen är det inte säkert att man når ända fram. Även om det givetvis kommer hjälpa en hel del på vägen.

Som Autoexpertens marknadschef Petra Binken skriver i sin krönika måste man ha koll på både det ena och det andra. Lagar, regler, standarder och mycket annat. Både här hemma i Sverige och ibland även på europeisk nivå.

På Motormagasinet vet vi att uppfinningsrikedomen är stor där ute ...

Det gäller också att veta vad kunderna efterfrågar men likväl också kunna erbjuda dem tjänster och varor de inte visste att de ville ha.

Många fordonsverkstäder erbjuder däckbyte och förvaring. Hos Mekonomen satsar man även på att kunna erbjuda bilägarna att stenskotten i deras glasrutor fixas till.
Hos däckverkstadskedjor som Euromaster går man en liknande väg och börjar erbjuda sina kunder service och reparation utöver däcktjänsten. Samtidigt vill andra vara fortsatt nischade inom sin bransch. Som Ingers Däck där man inte ser något behov i dagsläget att även vara en fordonsverkstad. De satsar istället på att bredda däckverksamheten genom att restaurera entreprenad- och traktordäck genom vulkning. Något som än så länge visat sig vara framgångsrikt då man bland annat fått till ett samarbete med Oxelösunds hamn.

Att hitta lönsamhet handlar som sagt inte bara att vara bra på det man gör. Det gäller även att hålla upp ett finger i luften och se alla de möjligheter som finns omkring en.

Här har Mekonomen funnit en annan möjlighet. De erbjuder kunder som är intresserade av elbilen Zeekr att komma till dem och få bilen uppvisad. Till det kommer även Mekonomen- och Mecaverkstäder att ta emot bilen för service och reparation.

Att hela tiden hitta nya sätt att knyta till sig kunder samt möjligheter att exponera sitt varumärke är och blir alltså allt viktigare.

Exakt vad det kan vara blir upp till respektive verkstad att finna. Är det mer däck och glas? Göra reklam på pizzakartonger eller någon exklusiv bil som rullar runt i ens närområde? En nytänkande kampanj på sociala medier?

På Motormagasinet vet vi att uppfinningsrikedomen är stor där ute och vi ser fram emot nästa smarta och kluriga sätt att göra verksamheten lönsam. Men kom också ihåg att ha alla siffror och papper i ordning!

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093