23948sdkhjf

”Man har ett stort ansvar som bilförsäljare”

En lagspelare som fokuserar på långvariga kundrelationer i stället för volym. Det sammanfattar yrkesmannen Yusef Hanna, den första av tre finalister som presenteras i ”Årets Bilsäljare 2024”. ”När man får kramar i en bilhall då vet man att man är en schysst bilförsäljare.” 

Yusef Hanna har bara hunnit jobba tre år som bilförsäljare, men har redan gjort stora affärsmässiga avtryck och lyckats skaffa sig ett sådant gott rykte att han är en av finalisterna i ”Årets Bilsäljare 2024”.

En stor del av hans arbete går ut på att kunden rullar hem från hallen med rätt bilmodell.

– Jag satsar jättemycket på behovsanalysen hos en kund. Det är det första jag börjar med, vilket sedan genomsyrar hela affären. TCO-kalkylen är givetvis också väldigt viktig. Kunderna har viss del av sin hushållsbudget avsatt för sitt bilköp och då är det jätteviktigt att bilaffären inte blir dyrare än den behöver vara, säger Yusef Hanna, som ursprungligen kommer från kafé- och restaurangbranschen.

Han har ingen vision att peppra ut bilar utan satsar mer på långsiktiga kundrelationer. 

– Ödmjukhet är viktigt och man får inte vara nonchalant i kundkontakten utan den ska förstå att jag fattar hur mycket pengar det handlar om och då kan vi planera tillsammans hur privatekonomin kommer att se ut en tid framöver. Att kunna ge den tryggheten till kunden är jätteviktigt. Jag sätter kundrelationer före volym, säger Yusef Hanna.

Han säljer mest till privatkonsumenter och sitter på begagnatavdelningen men säger inte nej till företagskunder.

– Oftast tror kunderna att de vet vilken bilmodell de behöver, men efter man satt sig ned och diskuterat behoven så blir det ofta så att de rullar ut med en helt annan bilmodell. Det går hand i hand med behovsanalysen.

Det är ganska brett hur själva affären går till men oftast hittas kunderna på plats vid den stora anläggningen i Kungens Kurva.

Men han hittar även nya kunder i privata sammanhang så han menar att det även är viktigt hur han för sig i vardagslivet.

– Om det jag har sagt vid mitt skrivbord stämmer så kommer kunden även ta med familj och vänner nästa gång. Då blir det ganska snabbt så att jag blir en familjs bilsäljare och jag hade faktiskt ett sådant case senast i går. Det är det bästa kvittot på att jag gör ett bra jobb men det bygger ju även min lön, säger Yusef Hanna.

Han menar att återkoppling är viktigt för att behålla kunderna och det finns många olika tricks för detta.

– Jag sparar alla mina kunders telefonnummer och bilens registreringsnummer i tjänstemobilens telefonbok. Då vet jag direkt vem det är som ringer och kan under den första meningen i vårt samtal direkt kolla upp bilen och hur affären ser ut i min dator.

– Tycker också att det är kul att ringa det där spontana samtalet som inte är kopplat till däcksäsong eller service. Det kan handla om appar eller funktioner och de samtalen brukar oftast vara de roligaste samtalen, säger Yusef Hanna.

Men det är inte en one man show som gjort att Yusef har lyckats bra med sitt jobb.

– Det är a och o att ha bra kontakt med kollegorna och det är många ingredienser för att få det att funka. En kollega är inte konkurrent utan din ryggrad och dina muskler, säger Yusef Hanna.

En stor del av bilaffären för Yusefs del handlar om finansiering och Bilia jobbar med Toyota Finans olika upplägg.

– Det gäller att vara ärlig hela vägen och backa upp med ekonomisk rådgivning vilket behövs i många fall. När jag får höra av en kund att den ska låna till kontantinsatsen så försöker jag stoppa det och föreslår då att vi ska titta på en bilmodell som är något billigare. Det handlar om att värna om kunden hela vägen. Jag är familjefar själv och vet att budgeten ibland kan vara tajt och då vill man inte bli lurad av någon. Man har ett stort ansvar som bilförsäljare, säger Yusef Hanna.

En styrka han säger sig ha är att kunna sälja kringtjänster. Och det är mycket uppskattat att kunna presentera en helhetslösning för kunden och samla detta under en samma faktura så att det inte dundrar in fakturor från olika håll. 

– Tillkommer något annat så tar vi hand om det, Toyotas långa garanti gör att kunden kan känna sig safe.

För att ta sig till final i ”Årets Bilsäljare 2024” så gäller det att ligga högt i kundnöjdhetsundersökningarna vilket Yusef Hanna gör.

Det kan i bland ta sig fysiska uttryck.

– När man får kramar i en bilhall då vet man att man är en schysst bilförsäljare, säger Yusef Hanna.

Artikeln är en del av vårt tema om Årets bilsäljare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093