Volkswagens storsäljare kommer som fyrhjulsdriven laddhybrid
Volkswagen Multivan och California får ett nytt laddhybridsystem som kombinerar ren eldrift med hög total räckvidd och maximal dragkraft. Dessutom är de fyrhjulsdrivna
Drivsystemet är en baserat på andra generationens eHybrid.
Den högteknologiska turboladdade bensinmotorn 1,5 TSI evo2 används både i nya Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION och ger 130 kW (177 hk).
Bensinmotorn kombineras med en elmotor med en effekt på 85 kW (115 hk) på framaxeln. Den tredje modulen är en andra elmotor på torsionsbakaxeln som ger 100 kW (136 hk).
Sammanlagt ger drivlinan ett vridmoment på 350 Nm och effekten är tillgänglig nästan från stillastående.
Båda elmotorerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med en energikapacitet på 19,7 kWh, vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 95 kilometer för Multivan och 91 kilometer för California.
Fyrhjulsdriften 4MOTION justeras via ESC (Electronic Stability Control) och är variabel – upp till 100 procent av drivkraften kan fördelas till antingen fram- eller bakaxeln. I sportläge är permanent fyrhjulsdrift aktiverad, vilket är fördelaktigt vid exempelvis körning på snö eller ojämn terräng.
Batteriets placering under framsätena och bränsletanken under andra sätesraden bidrar till låg tyngdpunkt och balanserad viktfördelning. Den nya Multivan och California eHybrid 4MOTION kan köras på ren el upp till 130 km/h och når en topphastighet på 200 km/h i hybridläge.
Den nya högspänningsbatteriet erbjuder nästan dubbelt så mycket energiinnehåll (19,7 kWh) som tidigare. Det består av 96 cellmoduler med vätskekylning.
Till skillnad från plug-in hybrider med enbart fram- eller bakhjulsdrift har nya Multivan och California två kraft- och styrsystem, placerade på fram- och bakaxeln, som reglerar energiflödet mellan batteri och motor.
Batteriet kan laddas med upp till 11 kW vid AC-laddpunkter och med upp till 50 kW vid DC-snabbladdare.
Den elektriska klimatanläggningen kan kyla, ventilera och värma VW-bussen och husbilen, vilket också förbättrar räckvidden genom att inomhusklimatet regleras under laddning och inte dränerar batteriet vid körning i el-läge.
Multivan och California kommer att tillverkas tillsammans med den elektriska ID. Buzz vid Volkswagens fabrik i Hannover och båda går nu att beställa i Europa.