”Mina kunder blir som ambassadörer”
Lönsamma affärer är viktigare än affärsvolymer och han har hittat ett eget sätt för att nå sina mål.
– Jag lovade mig själv att inte bara sälja mycket bil, utan mitt mål har varit att skapa ett så stort kontaktnät som möjligt så att kunderna på ett sätt jobbar för mig, säger Omar Abbod, Bilia Toyota Malmö.
Viktigt är då att han alltid kan hålla sitt ord och lösa eventuella problem som uppstår.
– Jag jagar mer än bara en bra affär. Kan jag skapa tillit och trygghet för mina kunder så kommer de att komma tillbaka när det är dags för nästa bilbyte. De kan även bli som ambassadörer och sprida ett gott rykte om mig till grannar eller bekanta som då kommer att köpa sin nästa bil av mig, säger Omar Abbod.
En bra uppföljning betyder mycket och har inte bara med service att göra. Det ger en trygghet hos kunden och som känner att vi bryr oss. Det gäller att kunna ge det lilla extra, inte bara skaka hand och säga adjö. Omar Abbod, Bilia Toyota Malmö
– Jag försöker alltid stärka banden med nya som gamla kunder. Jag försöker memorerar små detaljer hos varje kund som jag sedan kan ta upp när vi pratar nästa gång. Det är alltid uppskattat att jag minns dem, paketerar både service och mig själv i affärerna och gör det lilla extra för alla kunder. På grund av att jag skapar en tajt relation så får jag skuldkänslor om jag inte kan ställa upp när de behöver hjälp.
Omar är ärlig när bilar byts in och är tydlig med att den bilen ska ge vinst när den sedan säljs vidare.
– Inköp ska vara låg risk, vi ska tjäna pengar på bilen. Jag är ärlig med det även mot kunder, men det kan vara känsligt. Jag gör aldrig avdrag för repor eller liknande. Om kunden skulle se att bilen står i hallen utan att repan har åtgärdats så blir det fel. Jag ger kunden ett pris och de litar på mig. Har haft kunder som sagt: ”Du vet bäst, sätt ihop en bra affär”. Jag kommer många gånger att kunna lösa nästa problem som uppstår, men inte att ge ett högre pris på inbytesbilen.
Att inte släppa kunderna efter avslutad affär är extremt viktigt, enligt Omar.
– En bra uppföljning betyder mycket och har inte bara med service att göra. Det ger en trygghet hos kunden och som känner att vi bryr oss. Det gäller att kunna ge det lilla extra, inte bara skaka hand och säga adjö. Mäklaren som gjorde uppföljningen när jag sålde mitt hus var fantastiskt. Kommer alltid använda mig av dem som ett gott exempel.
Under pandemin förändrades arbetet radikalt och då blev det något av omvända roller.
– Mina kunder var fantastiska under covid. De började höra av sig och gjorde då något av en uppföljning av mig. Men när de frågade om de skulle byta bil så sa jag att de skulle avvakta för jag visste att de skulle komma tillbaka när det väl var dags.
Men att inte kunna träffas fysiskt var en prövning.
– Jag får inte samma kemi i telefon och videosamtal, jag älskar det fysiska mötet. Diskussionerna blir roligare och bättre. Och dessutom kan det skapa en affär här och nu.
Att ha roligt på jobbet är en annan drivkraft och det verkar vara något de har på Bilia Toyota Malmö.
– Vi brukar säga att Ullared-programmet borde läggas ned och det i stället skulle göras ett program med oss. Jag lovar att det skulle bli en succé, säger Omar Abbod.
Läs också:
”Man har ett stort ansvar som bilförsäljare”
”Viktigaste är att de köper en bil av oss och inte vem som säljer den”
Artikeln är en del av vårt tema om Årets bilsäljare.