Volkswagens kris: Det här har hänt
Vad har hänt?
En kris har under året tornat upp sig för den tyska biltillverkaren och företagsledningen har aviserat kraftiga kostnadsnedskärningar på 10 miljarder euro. Men nedskärningar, som bland annat innefattar uppsägningar, lönesänkningar på upp till 10 procent och nedläggningar av fabriker i Tyskland, har väckt ett kraftigt motstånd från facket.
Över 6 000 anställda samlades utanför Volkswagen Arena i Wolfsburg förra torsdagen, i samband med den tredje förhandlingsrundan, för att demonstrera mot företagsledningens förslag. Fackförbundet IG Metall la fram ett eget förslag med besparingar på arbetskraftskostnader om 1,5 miljarder euro, men förhandlingarna bröt ihop, skriver Der Spiegel.
Thorsten Gröger, förhandlare och distriktsledare för IG Metall säger i ett pressmeddelande att man inte har kunnat mötas med Volkswagen i förhandlingarna då företaget inte kan utesluta de besparingsåtgärder man har presenterat.
– Arbetskraften på alla platser är redo för konflikter, säger han.
Varför har det hänt?
Hela den europeiska bilindustrin har haft det tufft den senaste tiden. Trots att Volkswagen 2022 och 2023 uppvisade de högsta vinsterna någonsin, på 209 respektive 240 miljarder kronor så var det enligt en analys av Di uppblåst av kraftigt höjda priser. Mellan 2019 och 2023 har Volkswagen höjt priserna med 52 procent.
När konsumenterna nu har blivit försiktigare, och konkurrensen från Kina hårdnar, har det blivit svårare att fortsätta höja priserna. Det gör att företaget måste hitta åtgärder i andra ändan och kapa kostnader.
– Vi måste därför komma till roten av problemen: Vi är inte tillräckligt produktiva på de tyska platserna och är för närvarande 25 till 50 procent över vad vi har satt oss i form av fabrikskostnader, har Tomas Schäfer, vd för Volkswagens personbilar, sagt i ett meddelande till de anställda, skriver Business Insider.
Volkswagenkoncernens ekonomichef Arno Antlitz har sagt att man behöver sälja en halv miljon fler bilar årligen för att vara lönsamma.
I Europa föll nybilsregistreringen med 18 procent, motsvarande siffra på den viktiga tyska marknaden var 28 procent. Den minskande efterfrågan och höga kostnaderna, särskilt i förhållande till kinesiska tillverkare, har gjort att Volkswagens vinst har kollapsat. I slutet av oktober meddelande man att den hade sjunkit med 63,7 procent under tredje kvartalet.
Trots att nyregistreringen av elbilar också har sjunkit med 44 procent ses det också som ett problem att Volkswagen har varit sena med att ta fram billiga elbilsmodeller. Särskilt eftersom kinesiska tillverkare ligger långt före och tar marknadsandelar i Europa.
Enligt källor till Reuters har Volkswagen, som är den största ägaren i Northvolt, också skrivit ner värdet på aktieinnehavet. Exakt hur stort värdet var på innehavet, 21 procent av aktierna, är inte känt. I slutet på förra året var det 693 miljoner euro, men det ska ha sjunkit drastiskt under året.
Vad händer framåt?
Målet är att man ska nå en överenskommelse innan jul och nästa förhandlingsrunda är den 9 december. Men det är ännu oklart om parterna kommer kunna mötas då. Så sent som i helgen uttalade sig Tomas Schäfer om att man inte kommer backa på nedskärningarna.
– Vi måste minska vår kapacitet och anpassa den till den nya verkligheten, sa han då enligt Der Spiegel.
Men även i företagets styrelse kan det bli problem. Av de 20 personerna som sitter i styrelsen är tio fackliga företrädare och två representerar delstaten Niedersachen som är den näst största ägaren. Det kan göra det svårare att få igenom förändringarna som Tomas Schäfer menar är nödvändiga.
Vi kommer att förbereda oss för ett upptrappningsscenario från början av december. Om det behövs kommer det bli en arbetskonflikt som landet inte har upplevt på årtionden.
Styrelsefördelningen gör också krishanteringen kring Northvolt känslig. Den näst största ägaren, banken Goldman Sachs, har sagt att man kan tänka sig att investera mer i företaget – om andra storägare gör det. Det kan bli politiskt svårt för arbetarrepresentanterna i styrelsen att prioritera ett företag i norra Sverige framför arbetarna på hemmaplan.
IG Metall har efter de kollapsade förhandlingarna varslat om varningsstrejker från den första december. Tiotusentals arbetare kommer börja mobilisera sig för strejk.
– Vi kommer att förbereda oss för ett upptrappningsscenario från början av december. Om det behövs kommer det bli en arbetskonflikt som landet inte har upplevt på årtionden, säger förhandlare Thorsten Gröger i ett uttalande.