23948sdkhjf

Biljätten prisas för delad kunskap

M Sverige har delat ut Årets hjulklapp sedan 2000. Utmärkelsen går till någon som arbetat med förbundets frågor som trafiksäkerhet eller mobilitet.

Riksförbundet M Sverige har gett Volvo Cars utmärkelsen Årets hjulklapp. Förbundet skriver att Volvo Cars sedan 1970 har haft en haverikommision som har samlat in data från tiotusentals olyckor med deras bilar. Syftet med datan är att få kunskap om vad som händer vid en olycka och hur man skadas. Sedan 2019 delas också informationen med E.V.A-initiativet. Ett digitalt bank som är tillgänglig för andra bilföretag att hämta information från för att kunna skapa säkrare fordon.

– Genom att i decennier ha samlat in data från olyckor i trafiken, har vi lärt oss hur människor skadas och hur vi kan hjälpa till att skydda alla, kvinnor, män och barn. Inom E.V.A-initiativet finns i dagsläget över 160 forskningsrapporter om passagerarskydd och andra områden. Det är en ära för Volvo Cars att få ta emot det här priset som ett erkännande, förklarar Lotta Jakobsson, säkerhetsexpert på Volvo Cars Safety Centre, i en kommentar.

Årets Hjulklapp 2024 – juryns motivering

Sedan Volvo 1959 introducerade trepunktsbältet som standard i sina bilar har den västsvenska biltillverkaren förknippats med säkerhet. I över 50 år, sedan 1970, har en haverikommission inom Volvo samlat data från verkliga olyckor, något som legat till grund för flera senare säkerhetssystem. Nu delar Volvo – genom E.V.A.-initiativet – med sig av den kunskap haverikommissionen hämtat från tiotusentals olyckor för andra att använda i sin forskning och utveckling, vilket kan bidra till säkrare bilar och räddade liv över hela världen.

Källa: M Sverige

Riksdagen beslutade om ”Nollvisionen” 1997 där målet är att ingen ska dö i trafiken. 2020 beslutade regeringen att antalet dödsolyckor skulle halveras till 2030.

– Antalet dödsolyckor minskar alldeles för sakta. Även gällande andra delmål ligger vi efter. Antalet allvarligt skadade i både vägtrafikolyckor och cykelolyckor har exempelvis ökat kraftigt sedan målen sattes. Detta måste anses vara ett stort misslyckande, säger Jan Sandberg, ordförande för M Sverige.

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”

2023: Andreas Seiler, för forskningen om viltolyckor och hur de kan förebyggas.
2022: Fryshuset, för projektet MIU – Motorintresserad ungdom
2021: Peter Carlsson på Northvolt, för arbetet inför en fossiloberoende fordonsflotta.
2020: Mariestads kommun för världens första solcellsdrivna vätgasstation.
2019: Trafikpolisen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten
2018: Journalisten Jonas Fröberg för hans granskning av bilindustrin där han alltid står på konsumenternas sida
2017: TopRight Nordic och Brandkåren Attunda för deras arbete med att utforma en säkrare arbetsmiljö i trafiken
2016: Christina Lampe-Önnerud, för nytt effektivt batteri
2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Källa: M Sverige

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047