Nu får påven elbil: ”Tackar Hans (h)elighet för förtroendet”
Påvens "popemobile" har tillverkats av märken från olika länder. Seat, Ford, Renault och Toyota är bara några exempel. Mercedes-Benz byggde en av de tidigaste versionerna när påve Johannes Paulus II skulle besöka Tyskland 1980. Och redan 1930 tog man fram en Nürburg 460 Pullman Saloon till påve Pius XI.
Det är också de som nu har utvecklat den första eldrivna "popemobilen".
– Med den nya "popemobilen" blir påve Franciskus den första påven att resa i en helt elektrisk Mercedes-Benz under sina framträdanden. Det är en ära för vårt företag och jag vill tackar hans helighet för förtroendet, säger Ola Källenius, styrelsens ordförande på Mercedes-Benz i en kommentar.
Bilen utgår från modellen G-klass men har anpassats speciellt för påven. Till exempel har den fyra motorer lokaliserade vid hjulen för att kunna köra långsamt vid allmänna framträdanden. Baksätet har ersatt av ett upphöjt snurrbart säte för att påven ska kunna vända sig i olika vinklar.
I vanlig ordning är bilens färg pärlvit.
Att den är elektrisk ska också ha varit något påve Franciskus personligen ville.
– Vi är överlyckliga att kunna uppfylla den Heliga faderns önskan om en elektrisk "popemobile" och särskilt stolta att kunna bygga den efter hans kravställning. Det här samarbetat hedrar oss djupt och är en symbol för hållbar förändring tillsammans, säger styrelsemedlemmen Britta Seeger.
Några av "popemobilerna" genom åren: