Amazon blir bilhandlare
I det första skedet av Amazons bilsatsning är det endast Hyundai som finns tillgängligt.
– Vi är glada att ha Hyundai som vår exklusiva lanseringspartner och ser fram emot att välkomna andra märken och utöka vårt utbud i takt med att tjänsten växer, säger Fan Jin, Amazon Autos globala chef till The Verge.
Tidigare har man kunnat söka efter och jämföra priser på bilar på Amazon. Men för drygt ett år sedan gick företaget ut med planerna på att erbjuda försäljning.
Men trots att du genom Amazon kan klicka hem en bil är det ändå bilhandlarna som är säljare och Amazon Auto är mellanhand. Företaget har ett stort arbete framför sig, inte bara med att locka kunder utan alltså även bilhandlare.
Amazon, med omkring 310 miljoner användare, hoppas att deras tjänst ska öppna nya försäljningskanaler för handlarna.
– Med Amazon Auto ska vi ta det enkla och smidiga kunder förväntar sig av Amazon till bilhandeln, säger Fan Jin.
Fram till 10 januari får man även ett presentkort på 2 300 dollar, omkring 25 000 kronor, om man köper en bil genom Amazon.
Inledningsvis kommer tjänsten vara tillgänglig för kunder i 48 städer i USA och det återstår att se om den kommer lanserar i andra länder.