Hjälp oss hitta ”Månadens verkstad”
Jag gissar att många med mig har ett otal exempel på bra, dåliga, annorlunda eller uppfinningsrika bilverkstäder och mekaniker.
Men vad krävs i egentligen för att en bilverkstad ska sticka ut på ett positivt sätt?
Under vår Sverigeresa som genomförs under försommaren så möter vi en mängd olika framgångsrika företagare som valts ut av kedjorna. Det ger oss en möjlighet att få en spännande inblick i hur olika fordonsverkstäder tänker och arbetar runt om i landet.
Tydligt har varit att det är en helt annan sak att bedriva sin verksamhet i dag jämfört med tjugo år sedan.
Innan jul besökte Johan Järup den snart 70-åriga verkstaden Västertorps däck- och bilservice som ligger söder om Stockholm. Företaget drivs i dag av bröderna Edqvist som gått i sin farfars och pappas fotspår och kundperspektivet är en stor del av verksamhetens framgång.
Närheten till kunderna gör att de även i andra fall kan erbjuda det lilla extra. Som att åka ut och fixa punkteringar på plats eller byta batteri i en bil. Det senare gjorde en kund så glad att denne gav verkstaden ”Dagens ros” i lokaltidningen Mitt i. Kundernas uppskattning visas även på en whiteboard-tavla inne i verkstaden där de fått skriva vad de tyckt om besöket. Ordet ”bäst” är något som är återkommande bland kommentarerna.
En fantastisk historia som jag verkligen kan rekommendera er att läsa på vår webb.
Det kan bland annat handla om hur verksamheten bedrivs men en spännande historia eller levnadsöde är lika intressant. Kort sagt kommer vi att nappa på många olika beten när vi väljer vilken som blir ”Månadens verkstad” i Motormagasinet.
Men det det är inget som vi kommer att kunna lösa på egen hand utan vi behöver våra läsare hjälp med detta.
Så vet du någon verkstad som sticker ut på alla de möjliga sätt så tveka inte att kontakta mig via mejl på marcus.nyberg@motormagasinet.se.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.