23948sdkhjf

Teslaskam finns inte när plånbok och räckvidd får styra

Musk eller samvete. Svenska bilspekulanter skiter fullständigt i hur Teslas starke man beter sig. Men är det kul att ha honom som chef och driva företagets affär och kommunikation?

Med jämna mellanrum får jag frågan av kompisar om vilken bil de ska byta till. 

Oftast så svarar jag:

”Behåll den du har för utvecklingen går så fort nu att den du köper i dag kommer att vara omodern nästa år.”

Det är en något drastisk överdrift men faktum är att det är otroligt svårt att veta vilket ben man ska stå på i dag vad gäller sin privata bilinvestering.

Nu har dock en helt ny parameter dykt upp och frågan är hur stor påverkan den kommer att få i slutändan. 

Inte särskilt stor är min gissning.

Sveriges mest sålda bil 2024, Tesla Model Y, har en grundare och galjonsfigur som nu har fått en helt ny plattform inom politiken och inte räds att utnyttja den på diverse vis.

Hans utspel och ageranden verkar dock viftas bort med diverse olika märkliga förklaringar.

Men redan innan han stod och viftade med armen på tyskt trettiotalsvis så fanns det skäl att att kanske välja bort bilmärket om man tycker att den svenska modellen är värd att försvara med tanke på striden kring kollektivavtal hos TM Sweden.

Men så har inte blivit fallet.

Jag har nu dialog med en nära vän, vi kan kalla honom Krysse, som går i bilbytartankar. Det ena förslaget är värre än det andra. 

Min hållning är att han ska vila på hanen med tanke på vad som händer inom EU med centrala premier och hur batteriernas kapacitet förbättras allt eftersom. 

Men det brinner i Krysses ficka, HAN VILL BYTA BIL NU. 

Blocketannonser fortsätter att droppa in på min telefon, de flesta får tummen ned.

Det är tydligt att han går som en katt runt het gröt och till slut kommer det:  

”Priserna verkar gå ned på Model Y och en kompis säljer en som i nuläget känns som mycket bil för pengarna.”    

Detta kommer från en bilspekulant som står oändligt långt ifrån Elon Musk politiskt.

Så för att på något sätt knyta ihop resonemanget så tycker jag att det är ett tydligt bevis på hur den enskilde svenske privatkonsumenten resonerar i dag.

Jag tror att Elon Musk kan bete sig som en sågverksägare som gärna tar in strejkbrytare för att hålla hjulen rullande, eller att på en scen lajva en politiskt övertygad individ som lever livets glada dagar i Nürnberg i slutet av 1920-talet, utan att den svenske bilköparen bryr sig särskilt mycket.

Jag tror att Elon Musk kan bete sig som en sågverksägare som gärna tar in strejkbrytare för att hålla hjulen rullande ...

Den vill ha mest och bäst bil för pengarna.

Vissa håller nog säkert även med Musk och USA:s president om hur den framtida världsordningen ska se ut.

Men kanske ska inte någon skugga falla över dem, jag är mer intresserad över hur de med ansvarsroller TM Sweden resonerar.

Är det kul och inspirerande att jobba under en sådan chef?

Till Krysse svarar jag till slut att en Volkswagen Typ 1 kanske är det bästa valet i dag.     

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078