23948sdkhjf

Eftermarknadsmässan Autopromotec ska bli mer internationell

Autopromotec har varit en italienskt dominerad mässa men ska nu bli mer av en internationell mötesplats vilket arrangörerna lägger stor kraft på för att uppnå.

Autopromotec firar 60 år 2025 vilket betyder att den italienska eftermarknadsmässan har anordnats 30 gånger.
Som vanligt äger den rum i Bologna och i år är det från 21 till 24 maj.
Motormagasinet var på plats i Köpenhamn när årets program presenterades och stort fokus ligger på framtidens utmaningar.

– Autopromotec ger branschen en möjlighet att ta del av de senaste nyheterna och få ny kunskap. Vi har kommit en bit på vägen vad gäller omställningen till elbilar och det lär märkas. Tack vare att vi firar 60 år så kommer även framtid möta historia, säger Enrica Lazzarini, kommunikationschef för Autopromotec.
Tillgång av fordonsdata, cybersäkerhet, uppkopplade fordon, Adas och AI är några av ämnena som, logiskt nog, kommer få ta stor plats eftersom det är något som eftermarknaden måste jobba alltmer med.

Variationen kommer att vara stor men hallarna med diagnosverktyg, reservdelar och däck brukar locka många besökare.
Över 1 300 företag var representerade under 2022, vilket var direkt efter pandemin, men målet är att det ska slås i år.

Flera nordiska företag, även svenska, är redan klara för mässan.

– Vi har redan sålt 91 procent av utställarplatserna, säger Margarita Kalinovskaya, mässansvarig.
Trots att det är ett stort italienskt evenemang så visar det sig att de brottas med samma frågor som vi Sverige vad gäller att hitta personal och locka fler kvinnor till branschen, vilket Autpromotecs vd, Renzo Servadei var noga med att understryka.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078