ACEA sätter press på EU:s beslutsfattare
Den europeiska fordonstillverkarnas gemensanna organisation, ACEA, diskuterade ämnet tidigare i februari. Mötet har kallats för en strategisk workshop-dialog, i en tid där flera aktörer i fordonsindustrin bett om hjälp från EU. Detta bland annat med hänsyn till den ökade konkurrensen globalt och omställningen till nollutsläpp.
ACEA uppmanade beslutsfattarna inom EU att bryta ner administrativa väghinder och minska överdrivna efterlevnadskrav. Enligt organisationen är sådana åtgärder nödvändiga om den europeiska fordonssektorns potential som innovatörer ska förlösas.
– Vi behöver ett EU som uppmuntrar, inte hindrar vårt komparativa försprång. Automatiserade fordon är nästa gräns och ett område där vi kan vara ledande. Men för att göra detta behöver vi förutsättningar som gynnar skapandet av en stark digital industriell bas, skriver Sigrid de Vries, generaldirektör för ACEA, i ett uttalande.
Kritik har framförts mot EU:s beslut att dra tillbaka förslaget om en ny lagstiftning gällande standardessentiella patent. ACEA hävdar att en reglering kring det är avgörande för konkurrenskraften och fordonsindustrins ledarskap inom EU. Vikten att EU främjar utvecklingen av den digitala teknologin i fordonen lyfts fram.
Under början av året startade EU ett offentligt samråd där intresserade parter kunde ge sina åsikter kring framtiden för fordonsbranschen i Europa. Nyligen gav ACEA ut sitt bidrag till samrådet, där konkreta förslag på politiska handlingar lades fram. Kort sammanfattat är rekommendationerna tänkta att skapa en förutsägbar och strömlinjeformad regleringsmiljö, en strategi driven av marknad och efterfråga, samt en politik som stödjer högkvalitativa jobb.
Förslagen är sammanställda i fem olika kategorier; innovation, konkurrenskraft, handelsrelationer, effektivisera regleringen, och utfasningen av fossila bränslen.

Det sistnämnda ämnet är en het potatis, där bilindustrin just nu riskerar böter på upp till 16 miljarder euro om inte EU:s mål för utsläppsminskningar uppfylls. ACEA har tidigare protesterat mot böterna, än så länge utan gehör.
Tysklands förbundskansler Olaf Scholz sade tidigare i år att EU öppnat för en generell elbilspremie inom unionen. Exakt vad det skulle innebära specificerades inte. Inköpsincitament drivna av EU är en av många ingripanden som ACEA gärna ser från unionen. Den Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har sagt att en handlingsplan för fordonsindustrins framtid ska presenteras 5 mars. Det offentliga samrådet och mötena med ACEA är delar som kommer ligga till grund för sagda plan.