23948sdkhjf

Antalet nyregistrerade elbilar ökar kraftigt på en trög Europamarknad

Nybilsregistreringarna i Europa sjunker jämfört med 2024, med minussiffror i flera av de större länderna. Samtidigt stiger antalet elbilar kraftigt. 

Totalt sjönk nybilsregistreringen med runt 50 000 personbilar, eller tre procent, i inom EU under årets första två månader jämför med samma period 2024. Länder som Tyskland, Frankrike och Italien såg alla bilförsäljningen minska med mellan 3 till 6 procent. Spanien sticker dock ut. Där har det i stället ökat 12 000 bilar. 

För svensk del har nyregistreringarna ökat, och något uppseendeväckande är att denna utveckling faktiskt gäller hela Skandinavien, plus Island. I Norden är det enbart Finland som visar en negativ kurva. Skillnader mellan olika länder är ännu större i Baltikum, där Estland har sjunkit mest av alla EU:s medlemsländer. 40 mil söderut, i Litauen, hittar man den största ökningen. 

Sammanlagt har det därmed sålts färre bilar i EU och resten av Europa i år hittills. Trots det går det inte säga annat än att omställningen till elektrifierade fordon i stora delar går i rask takt. Jämfört med 2024 ökade nyregistreringarna av elbilar med 28 procent under årets två första månader.

Med det utgjorde elbilar 15 procent av nybilsregistreringen på EU-marknaden under februari och januari. Över två tredjedelar av den andelen stod Tyskland, Belgien och Nederländerna för. 

El-hybrid var den biltyp som var störst av alla med sina 35 procent. Det innebär också att den numera gått om bensinbilen. 

El-hybrid var den biltyp som var störst av alla med sina 35 procent.

Bland biltillverkarna är Volkswagen den stora vinnaren. Utöver att ha den största marknadsandelen steg också antalet nya bilar som såldes med fem procent. Stellantis sjönk med hela 17 procent, men värst start på året har Tesla haft. Det amerikanska bilmärket kan konstatera att deras försäljning i EU har halverats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141