Nytt munstycke för avgasslang
En ny universalkoppling mellan bilens avgasrör och verkstadens avgasslang eliminerar den allt större risken för utsläpp av avgaser inne på verkstäderna och hos bilprovningen. Renare luft, bättre arbetsmiljö och mindre risk för driftstopp blir resultatet. Det nya munstycket passar alla nya och gamla bilmodeller och ersätter behovet av olika munstycken till olika fordon. Tillverkare är Nederman. Det nya avgasmunstycket löser ett växande problem att fånga upp och leda bort giftiga avgaser under arbete inomhus som verkstäder och bilprovningen brottas med. Många moderna bilar saknar idag avgasrör som sticker ut bak. Istället integreras avgasröret i bilens formgivning vilket innebär att kan vara helt dolt under bilen och svårt att komma åt. - Den här utvecklingen inom formgivningen av nya bilar innebär att bilverkstäderna och bilprovningen får problem att klara arbetsmiljön och därmed sin verksamhet eftersom avgaserna inte kan ledas bort under arbete inomhus, kommenterar Peter KarlsUniversalmunstycket fungerar till i stort sett all personbilar och lätta lastbilar på marknaden. Munstycket är ovalt med måtten 100 x 160 mm och tillverkat av EPDM-gummi som gör att det passar för både enkel- och dubbelrör. Munstycket är fullt roterbart med fyra fasta lägen med 90° mellanrum och kan lätt anpassas efter utrymmet. Vikten är 1,3 kg och det monteras med ett enkelt enhandsgrepp. Det rörliga materialet underlättar även själva monteringsmomentet. Formen bibehålls av en invändig spiral som även förhindrar veck. Det tål en kontinuerlig temperaturbelastning på 100°C med temperaturtoppar upp till 160°C utan att skadas. En fjäderbelastad lucka stänger automatiskt till då munstycket tas bort från bilens avgasrör. Skulle några föremål sugas in finns ett invändigt grovfilter i fläktsystemet. Munstycket passar de flesta avgasslangar som förekommer på verkstäderna och säljs med eller utan sondrör för CO-mätare.