Passat - första bilen med interaktiv TV-reklam
Volkswagen blev först i bilbranschen med att använda interaktiv reklam i digital-TV. Tittarna kan med en knapptryckning på fjärrkontrollen beställa hem broschyrer om den bil som visas i reklamfilmen på TV:n. Det är i reklamkampanjen för nya Volkswagen Passat som digital-TV-distributören Boxers 50 000 abonnenter får prova att själva beställa hem fylligare information om bilen. Kampanjen, som sänds i TV4 och Kanal 5, startade den 23 december och löper fram till den 20 januari. Det var dock först från den 27 december som digital-TV-tittarna fick chansen att ta del av den interaktiva TV-reklamen. Praktiskt fungerar tjänsten så att en text med frågan Vill du veta mer? visas längst ner i rutan under reklamfilmen. Om tittaren svarar ja med en knapptryckning på fjärrkontrollen skickas beställningen automatiskt via telefonmodem till Volkswagen som i sin tur med post skickar ut en broschyr om nya Passat. För tittaren kostar tjänsten 23 öre eller en telefonmarkering. Det här är ett nytt sätt att nå köpintresserade bilkunder. Visar det sig att tjänsten är effektiv och uppskattas av våra kunder så fortsätter vi med interaktiv TV-reklam i kommande kampanjer, säger Åke Lundberg, marknadschef för Volkswagen Personbilar.