Framtidens Folkabuss
Volkswagen premiärvisade på tisdagen konceptbilen Microbus på bilsalongen i Detroit. Framtidsbussen, som har skapats vid Volkswagens designstudio i Simi Valley i Kalifornien, är fylld av nya idéer. Ändå knyter den an till den första Volkswagen-bussen från 1950. Den modellen gjorde stor lycka över hela världen, särskilt i USA där den kallades just Microbus. Så kallade konceptbilar brukar dyka upp lagom till bilsalongen i Detroit. På förra årets Detroitsalong lanserade Volkswagen sin SUV (Sport Utility Vehicle). Och nu är det dags igen: Framtidens Folkabuss premiärvisas på tisdagen i Detroit - konceptbilen Microbus. Volkswagen-formgivarna har nytolkat de typiska stilelementen från tidigare Volkswagen-bussgenerationer. De mycket korta överhängen fram och bak minner om den första bussen, men i dimensionerna skiljer det en hel del. Microbus är drygt 4,7 meter lång, och både bredd och höjd är styvt 1,9 meter. Det betyder att storleken ganska väl motsvarar dagens Volkswagen Caravelle/Multivan. Den ursprungliga Volkswagen-bussen hade svansmotor vilket också syntes på den branta fronten utan luftintag. Dagens Microbus har en mycket speciell framhuv där motorn nu sitter. I det här fallet är det en 3,2-liters V6 på 231 hästkrafter (170 kW) och ett maximalt vridmoment på 320 Nm. Nytolkningen av gamla Volkswagen-bussens design är tydlig i samspelet mellan motorhuven, den maffiga stötfångaren, de plana dubbla xenon-strålkastarna och vindrutan. De stora skjutdörrarna, som öppnas och med en knapptryckning, är karaktäristiska för bilen, liksom de stora hjulhusöppningarna. Här finns plats för 20-tums aluminiumfälgar med däck i dimension 245/45 R 20. De stora takfönstren ger ljus och rymd inne i bilen. Golvet har ett toppskikt av halvgenomskinligt material (uretan) med ett geometriskt mönster och under detta skymtar en aluminiumplåt. Instrumentpanelens nederdel är asymmetriskt utformad. Ur panelen sticker växelväljarspaken, en joystick till den femstegade automatlådan med tiptronic-funktion, en låda som också kan växlas helt manuellt. Microbus har tre sätesrader klädda i nappa. Mellanraden kan vändas 180 grader och den tredje raden är utformad som två separata säten. Ett glidskenesystem ger de båda bakre raderna stor flexibilitet. I panelens mittkonsol finns en 7-tums bildskärm. Dessutom finns ytterligare fyra skärmar i nackstöden på första och andra bänk. En andra 7-tumsskärm är monterad framtill uppe i taket, där backspegeln brukar sitta. Med hjälp av en liten kamera visas här vad som finns bakom bilen. Varningssystemet är akustiskt med en röst som varnar för det ena eller det andra. - SUV från i fjol kommer att lanseras som Volkswagen Robust under 2004, konstaterar Sten Larsson. Hur det blir med Microbus är inte klart - något beslut om serieproduktion finns inte. Men säkert kommer många av innovationerna i Microbus att återfinnas i kommande versioner av Volkswagen Lastbilar och bussars fordonsprogram.