Skodaintroduktion i Japan till Mozartmusik
Under den tjeckiska nationaloperans turnè i Japan i januari-februari presenteras den första Skoda-bilen på den japanska marknaden. En ny dramatisk uppsättning av Mozarts opera Don Juan ackompanjerar lanseringen av Skoda Fabia. SkodaAuto är sedan länge sponsorpartner till Czech National Opera, som är en av de ledande institutionerna i tjeckisk kulturliv. Tjeckiska artister och genialisk musik av Mozart, med historiska rötter i Prag, hoppas väcka intresset bland kräsen japansk publik för Skoda Fabia som vunnit så mycket beröm och utmärkelser runt om i Europa. Sedan första visning under hösten 1999 och säljstart till våren 2000 har Skoda Fabia tillverkats och sålts i över 170.000 exemplar. Skoda Fabia kommer nu också i Combiversion. Vid fullt utbyggt produktion räknar fabriken med att tillverka ca 300.000 Skoda Fabia/Fabia Combi årligen för leverans till över 70 marknader runt om i världen. Däribland Japan.