Volvo Safety Concept Car
Tre nya bilmodeller under år 2000 - och nu i början av 2001 tar Volvo Personvagnar ett nytt stort steg in i framtiden. Huvudtemat i Volvo Safety Concept Car (SCC) är överlägset synfält. Men bilen innehåller även teknik som höjer den personliga säkerheten och förbättrade passiva skyddssystem. SCC visar därmed en ny dimension av forsknings- och utvecklingsarbetet inom bilsäkerheten. Volvo Safety Concept Car är en vision av den säkerhetsutveckling som bilköpare kan komma att åtnjuta i framtiden. Den är också ett bevis för att Volvo Personvagnar och Ford Motor Company ligger i absolut framkant när det gäller utveckling av teknik för säkrare bilkörning. - Den snabba teknikutvecklingen innebär att vi ständigt får tillgång till mindre men kraftfullare datorer, till nya sensorer etc. Volvos filosofi är att utnyttja landvinningarna på ett klokt och genomtänkt sätt. Vi kombinerar avancerad elektronikHelen Petrauskas, säkerhetsansvarig vid Ford Motor Company, fortsätter: - Över 90 procent av all viktig information till föraren är synintryck som erhålls genom bilens rutor. Ökar vi kvaliteten på syninformationen ökar vi också förarens möjligheter att ta rätt beslut i svåra situationer och att därmed undvika kollisioner. Byggd för ögat Därför är framtidsbilen Volvo Safety Concept Car byggd för ögat. Med det åsyftas i första hand inte dess design, utan att man i konstruktionsarbetet utgått från förarens öga för att därmed skapa bättre sikt. När föraren sätter sig i sätet läser en sensor av var hans/hennes öga finns. Sätet ställer därefter automatiskt in sig efter ögat, så att föraren får bästa tänkbara sikt. När det är gjort flyttas golv, pedaler, ratt och mittkonsol inklusive växelspak till positioner som gör att alla reglage hamnar inom bekvämt räckhåll. Föraren kan slutligen finjustera sin körställning efter eget önskemål. Därmed får föraren bästa tänkbara överblick över vad som händer såväl utanför bilen som på instrumentpanelen. Nummer ett på säkerhet Volvo SCC är resultatet av ett nära samarbete mellan Volvo Personvagnar (som utsetts till Center of Excellence för säkerhet inom Ford-koncernen) och moderbolaget Ford Motor Company. Bilen, som formgivits vid Volvo Monitoring and Concept Center i Kalifornien, visar flera forsknings- och utvecklingsprojekt inom säkerhet. Den är därmed en tydlig demonstration av den spetskompetens och de resurser som finns inom koncernen. - Vår målsättning är att vara världsledande på säkerhet även i framtiden och med SCC visar vi att har resurser att vara det, fortsätter Fords Helen Petrauskas. Volvo SCC har dessutom flera andra funktioner som förbättrar sikten: * Föraren kan se igenom vindrutans sidostolpar (A-stolparna) som gjorts delvis genomskinliga tack vare en fackkonstruktion i metall kombinerad med plexiglas. * B-stolparna, mellan fram- och bakdörrarna, är svängda inåt i samma form som stolens ram för att ge fri sikt snett bakåt. Ur perspektivet passiv säkerhet är B-stolparna, genom att de integrerats med ramarna i framstolarna, minst lika säkra som traditionella B-stolpar i händelse av rundslagning eller sidokrock. * En radar mäter avståndet till bakomvarande trafik samt fordon som ligger jämsides och varnar föraren för fordon i den döda vinkeln. * Dessutom finns bakåtriktade kameror (placerade i de yttre backspeglarna) som kan visa föraren vad som finns i den döda vinkeln. * Strålkastarna känner av bilens hastighet och rattrörelserna och anpassar ljuset efter körningen; ljuskäglan kan bli längre eller bredare efter behov. När föraren styr in i en kurva kan ljuset också riktas i kurvans sträckning för att lysa upp hela vägbanan under kurvtagningen. * En infraröd ljusförstärkare ger ökad mörkersikt utöver strålkastarnas kapacitet. * En framåtriktad kamera kontrollerar positionen på vägen och varnar föraren om bilen är på väg ur kurs. * Bromsljuset blinkar varnande vid häftiga inbromsningar. Ökad krocksäkerhet och personskydd Volvo SCC innehåller utöver detta en mängd spännande säkerhetslösningar inom områdena körsäkerhet, krocksäkerhet och personskydd. Bilen har två olika typer av 4-punktsbälten, Kryssbältet - X4 (Criss Cross Belt) är ett traditionellt 3-punktsbälte som kompletteras med ytterligare ett diagonalt bröstbälte. Hängslebältet - V4 (Centre Buckle Belt) är ett nytt 4-punktsbälte som har ett centralt placerat lås och där axelbanden bildar ett V över bröstkorgen. * Baksätet har två elektriskt höj- och sänkbara sittdynor som anpassar sig steglöst för att ge barn bästa och säkraste sittposition, oavsett längd. * I bilens front finns bl a en yttre luftkudde som ger fotgängare och cyklister skydd vid en kollision. I Volvo SCC har också fjärrkontrollen till centrallåset utvecklats till en kommunikationscentral. Systemet kallas Volvo Personal Communicator (VPC) med en rad nya finesser: * Bilen känner igen fjärrkontrollen och låset öppnar sig så snart som föraren greppar dörrhandtaget. Samtidigt som bilen låses upp sker en tvåvägskommunikation mellan VPC och bilen, varpå bilens inställningar automatiskt anpassas efter förarens önskemål. * Tekniken möjliggör även passiv start utan nyckel. Föraren behöver bara vrida på ett vred för att starta motorn. * VPC överför förarens personliga inställningar till bilen, som automatiskt ställer in rätt läge på förarstol, ratt, pedaler, etc. * Systemet kan även förprogrammeras med olika destinationer så att navigationsinstrumentet ställs in redan när föraren låser upp dörren. * En hjärtljudssensor registrerar hjärtljud från både människor och djur när bilen är parkerad. Sensorn aktiveras om någon brutit sig in i bilen och gömmer sig där - eller om ett barn eller djur glömts kvar. * Om föraren befinner sig mer än 100 meter från bilen kan VPC ändå sända information via en mobiltelefon. Det går även att föra över information från en PC eller handdator. Storleksmässigt är SCC en relativt kort och bred bil; längden är 430 cm, bredden 187 cm och höjden 145 cm.