B2B spås växa inom hela motorbranschen
Telefon och fax är idag ledande kanaler för kommunikation mellan företag. Men bara om några år kommer dessa kanalers budskap överskuggas av kraften från internet. Det spår facktidningen Aftermarket Business in en rapport som kartlägger marknaden idag samt ger underlag för kommande tendenser. De stora tillverkarna av orginaldelar – Ford, General Motors och Daimler Chrysler utarbetar nu ett koncept för B2B - business to business - integrerat leverantörs utbyte genom en gemensam internetportal, kallad Covisent. Flera internetföretag försöker ta fram liknande lösningar för eftermarknaden. Dessa företag hoppas att deras tjänster skall sänka aktörernas driftskostnader, öka effektiviteten i distributionen samt vidga tillgängligheten för köpare och säljare. Robert Craven, ansvarig för affärsstrategi för webbportalen answerthink.com, säger att företag som använder internet för att kommunicera mer effektivt kommer att komprimera hela värdekedjan och få hela eftermarkanden att arbeta mer effektivt. När affärsrelationerna är förenklade kommer pengar och resurser frigöras för att förstå kunderna och möta deras behov. Webbportalen answerthink som hjälper företag med att ta fram strategier för internetsatsningar, har en division som fokuserar på den globala automotive marknaden, med allt från OE-leverantörer ner till bildelsåterförsäljare och slutligen konsumenter. -Det intressanta idag är att internet har möjlighet att länka samman oss, att överförra budskapet och hur vi gör affärer. Och här handlar det inte om ett kundperspektiv, säger Craven. -Här gäller perspektivet att sammanföra enheterna - dvs datan, att förstå kunderna och markandsplatsen - och sedan ge återförsäljarna ett starkt konkurrensmedel utifrån strategien. Enligt Don McEntere webbportalen eParts eXchange (www.goepx.com) är internet det mest smidiga och kostnadseffektiva sättet att nå köpare och säljare i hela världen 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Eftersom det bygger på överföring utan papper, eliminerar internet tidzoner och minskar kostnaderna för kommunikation. Internet innebär tex också att många utvecklingsländer snabbare via nätet kan agerar på marknader som de annars inte skulle kunna nå eftersom de inte klarar kostnaderna för att bygga upp ett grundläggande telefonnät. Talar vi eftermarknad och spjutspetskoncept i Europa nämner Aftermarket Business billdelstillverkaren Federal-Mogul Corporation som startar ett pilotprogram för kund transaktioner. Programmet ger tio av Federal-Moguls kunder möjlighet att genomföra fyra funktioner online: skapa och verskställa en brådskande order, en standard order, stämma av lagersaldo samt checka andra funktioner. Det här innebär att kunderna, dvs återförsäljarna eller anslutna verkstäderna beställer sina reservdelar direkt via nätet istället för att ringa runt till olika avdelningar hos huvudgrossisten.