Mitsubishi RPM 7000
Efter att ha vunnit både Rally-VM och terrängäventyret Paris-Dakar ett flertal gånger satte Mitsubishi Motors ingenjörer upp ett ännu större mål; att bygga en bil med det bästa från varje del av de så olika motorsportgrenarna. Resultatet blev konceptbilen Mitsubishi RPM 7000, vilken premiärvisades på Detroit-salongen i början av januari. Mitsubishi RPM 7000 har onekligen ett aggressivt utseende med ett Formel 1-inspirerat framparti med stora hål för bästa motorkylning. Huvudstrålkastarna är dessutom inbyggda i de stora runda skärmarna. Bakpartiet kan, genom att fälla baksätet och genom att låta bakluckan försvinna in i karossen, göras om till ett pickup-liknande lastutrymme. Stort nog att t.ex. rymma två mountainbike-cyklar. 19 tums hjul Utställningsbilen var lackerad i en rödaktig metallic-färg, inspirerad av den röda färg som grenrören får på topptrimmade racermotorer. Den aggressiva designen på Mitsubishi RPM 7000 förstärks ytterligare genom den höga markfrigången samt de 19 tum stora hjulen med 245 mm breda däck med 60-profil och med mönster i Goodyear-däcken som på Formula 1-bilarnas regndäck. Mitsubishi RPM 7000 är 432 cm lång, 186 cm bred och 155 cm hög. - Men design är ingenting om inte bilen även i övrigt kan nå upp till förväntade prestanda, säger Mike Desmond, ansvarig designer för RPM 7000 hos Mitsubishis amerikanska utvecklingscentra i södra Kalifornien. Evolution-motor på 315 hk Mitsubishi RPM 7000 har därför försetts med en vidareutvecklad fyrcylindrig turbomotor från Lancer Evolution VI. Med bl.a. dubbla laddluftkylare och en turbo med variabel geometri ger motorn nu hela 315 hk vid 6.500 rpm. Och den har ett maximalt vridmoment på hela 371 Nm redan vid låga 3.000 rpm.