Bilprovningens webbsida vann förstapris för enkelhet
Bilprovningens webbsida, bilprovningen.se, tilldelades igår första priset i Web Service Award 2001. - Idag bokar 30 procent av kunderna sin besiktningstid via webben. Det är en mycket högre andel än vad vi vågat hoppats på. Vi har fokuserat på enkelhet och att förbereda kunderna för besöket hos Bilprovningen och inte förblindats av tekniska finesser, säWeb Service Award arrangeras av TEMO, Telia och IT Management med syfte att ta reda på vad Sverige lnternetanvändare anser om kvaliteten på svenska företags, myndigheters och organisationers webbsatsningar. Utmärkelsen delas ut till ovanstående företag som har den bästa kundtillfredsställelsen på nätet. Tusentals besökare har deltagit i undersökningen och svarat på frågor om användarvänlighet, information och kontaktmöjligheter. En jury har bedömt de tio webbplatser som fått högsta Web Service Index inom de två tävlingskategorierna: Information och Service samt Elektronisk handel. Med följande motivering vann bilprovningen.se i kategorin Information och Service: #NAME?Richard Gatarski, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Stockholms Universitet, sitter i juryn och är positivt överraskad av undersökningsresultaten. - Besökarna på de tävlande företagens sajter är överlagväldigt nöjda. Det är glädjande att se, eftersom den allmänna debatten om webben mest diskuterar problem. Av besökarna på de bästa sajterna är över 80 procent nöjde eller mycket nöjda - Detta tycker jag är mycket höga värden. Dessa sajter bryr sig förmodligen mer om sina kunder än om den övriga omvärlden, till exempel börsen eller massmedia.