Mästarteamet i STCC nu även i roadracing
Regerande mästarteamet i STCC, går ihop med mästareteamet i roadracingens succéklass Supersport 600. Resultatet blir Sveriges största racingteam med två motorcyklar, fem bilar och en omsättning på tolv miljon kronor. - Målet är nya SM-guld på såväl två som fyra hjul, säger Eje Elgh. STCC släpper i år in roadracingen på sina arenor. Motorcykelsporten får storpublik och TV-sändning. Toppteamen i STCC kommer till start med egna mc-team. Nu är det klart att mästareteamet Elgh Motorsport har träffat en överenskommelse med Yamaha Motor Sweden. - Vi har redan hela infrastruktuen med transporter, hospitality etc. Tekniskt sett har vi kanske däremot inte så mycket att tillföra varandra, säger Eje Elgh. Förare i Shell Yamaha Racing blir 26-årige Fredrik Jansson från Karlstad, svensk mästare de senaste två åren samt 32-årige Lars Carlbark från Kumla, SM-tvåa de senaste två åren. Båda har också spelat huvudrollen i de senaste årens Nordiska Mästerskap. -I STCC får vi chansen att visa upp oss. Kan kanske till och med leda till en internationell karriär. Och jag lovar att vi kommer att ge publiken tuffa, spännande lopp, säger Fredrik Jansson. På bilsidan fortsätter Elgh Motorsport med Nissan. Calle Rosenblad finns kvar som förare. Om fjolårets svenske mästare Tommy Rustad stannar kvar är ännu oklart. -Det är en ekonomisk fråga, säger Eje Elgh. Teamet kommer också att driva två Formel Ford och även här pågår förarediskussioner. Därtill kommer en bil i den svenska Långdistanscupen. -Vi har tvingats utöka, större lokaler i Karlskoga, mer personal. Men målet är detsamma som tidigare - segrar! Eje Elgh som på 80-talet var en av Sveriges framgångrikaste racerförare startade STCC-teamet 1998. Från start har man ända in i sista loppet slagits om SM-guldet. STCC omfattar i år tio deltävlingar i de tre Skandinaviska länderna. Premiär i Falkenberg den 6 maj.