Svagt intresse för bilköp över nätet
Bara fyra procent av svenskarna tänker köpa sin nästa bil via internet. Det visar en färsk Temoundersökning genomförd på 1800 svenskar som har eller disponerar bil. I undersökningen som är refererad i matsons bil, konstateras också att de flesta, 59 procent, vill köpa bilen personligt via sin återförsäljare. Att se bilen, få möjlighet att provköra och föra en dialog kring köpet är viktigt. Tolv procent väljer annons. Fem procent funderar på privatimport. Och endast fyra procent satsar på internet. Slutsatserna av Temo-undersökningen står i motsattförhållande till en rad andra undersökningar – initierade av it-branschen – där det hävdas att bilköp via nätet kan komma att stå för upp mot 50 procent av de totala bilköpen. Däremot är nätet en alldeles utmärkt informationskälla när man skall köpa bil. Den presumtiva kunder kan gå in och skaffa grunddata om bilen, jämföra samt ta del av olika markandsföringskampanjer. Av Volvos kunder är det tex åtta av tio som använder nätet som en del av köpprocessen, men det konkreta köpet sker på golvet hos återförsäljaren.