23948sdkhjf

Ökande trend mot Mini-dieselmotorer

Världens biltillverkare satsar nu på att introducera fler och mindre dieselmotorer. Det internationella analysinstitutet Frost & Sullivan rapporterade om en ökande trend av dieselmotorer i europeiska bilar i början av förra året och den spådomen visade sig hålla. Intresset för mindre dieselmotorer har ökat kraftigt och väntas fortsätta öka. Frost & Sullivan räknar med att dieselmotorer kommer att ta så mycket som 35 procent av den västeuropeiska marknaden fram till 2002. Detta även i länder som traditionellt främst satsar på bensindrivna bilar. Att det blivit ett lyft för personbilsdieslarna beror främst på den nya tekniknen i form av common rail, turboladdning samt recirkulation av avgaserna med hjälp av bl a EGR-ventiler. Minst lika intressant som denna nya och miljörelaterade teknik är att diselmotorerna blir allt mindre. Volymen på nya små dieselmotorer går ända ner till 600 kubik. Ett exempel på dessa små dieselmotorer är den 800 kubiks diesel som finns i Smart-bilen. Fiat håller också på att utveckla en liten diesel, på 1.2 liter med turbo. Den skall användas i Fiat Seicento, nya Punto och Lancia Y. I juni förra året kunde Fiat berätta att man som första tillverkare hade tagit fram en turboladdad diesel på bara 300 kubik. Även Volkswagen kommer med en liten diesel, på 1 liter och med bara två cylindrar. De japanska tillverkarna har också mycket på gång och flera mini-dieslar är under utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078