Ny bromsteknik snart marknadsmogen
När första generationen av elektrodynamsika bromsar -EHB - installeras på serietillverkade bilar om tre år räknar Continental Automotive Group med att bromsträckan minskar med 20 procent. På Continentals testbana i Hannover har man fått ett VW Golf testbil att stå stilla efter 30 meter från inbromsning vid 100 km/tim. För att nå resultatet har bromsar, chassi samt däck modifierats. Det var i mitten an 90-talet som Conti-koncernen att beslöt att diversifiera verksamheten, vilken bland annat innebar att man kompletterade affärsområdet däck med produktområde inom den automotiva sektorn. För tre år sedan tog man tex över broms&chassi-enheten från amerikanska ITT Industries, som tillsamman med för detta Alfred Teves i Tyskland hade börjat utveckla elektrodynamiska bromssystem (EHB). EHB bygger på en elektronisk kalkylering av bromsprocessen. Och just EHB-systemet, som Continental Teves avser att marknadsintroducera 2003, är en av nyckelkomponenterna i 30 meters bilen. Bilen, som för ögat inte skiljer sig från övriga serietillverkade Golfar, innehåller en rad modifieringar. Bromskivorna och klossarna är större. Styrenheten till ABS-systemet är modifierat med intelligenta och snabbare processorer. Luftfjädrar och ställbara stötdämpare gäller för chassit. Däckens konstruktion är också optimerad för extrem bromsverkan och försedda med avkännande sensorer. För att nå 30-meters rekordet har en hel stab från Continentals Automotive Groups olika avdelningar varit involverade. Det har handlat om att anpassa komponenterna, kalibrera och analysera olika värden för att nå framtill den optimala bromssträckan. När första generationen av tekniken överförs på serietillverkade bilar räknar Conti med att bromsträcka vid 100km/tim minskar med 20 procent.