Pirelli knyter ihop leverantörskedjor
Pirelli, en av världens största däcktillverkare, arbetar med ett omfattande Internet-projekt, där Italien och Spanien blir pilotmarknader. Kostnadsreduktion, lägre transaktionspriser och avskalad byråkrati uppges vara några av fördelarna. Det nya Business to business (B2B) systemet för elektronisk handel avser divisionerna Tyres and Corporate i Italien och Cable and Systems i Spanien. r Målet för Pirellis nya e-handelssystem är att användaren med en smidigt verktyg skall kunna köpa vad de behöver utifrån en ”elektronisk katalog” Olika sökmotorer stämmer automatiskt av lagersaldo i företagets olika pooler. Fördelarna för Pirelli är att inköpscykeln i tid räknat mer än halveras. Administrationskostnaderna minskar med drygt 70 procent per order. Kostnaderna för att hålla kataloger dagsaktuella halveras. För att implementera den nya B2B-systemet har Pircelli koncernen -representerad på samtliga kontinenter - tagit fram gemensamma standarder för order- och faktureringssystem, samt upplägg av produktsortiment. Man har valt joint venture kontrakt som inbegriper flera sektorer i Europa och övriga världen. Logestik är ett av nyckelorden, där samordning i transporter av beställt gods är en viktigt faktor i e-handels koncept. Fördelen med att anpassa systemet utifrån en internationell standard är att portalen också kan anslutas till andra större global B2B marknadsplatser. Globala portaler som i sin tur är underleverantörer till ledande koncernen inom telefoni, utveckling av gummibaserade komponenter osv. Den nya elektronisk leverantörskedja kommer under året att implementeras på flera av Pirreli marknader world wide.