Peugeot ger sig in på taximarknaden
Nu ger sig Peugeot in på taximarknaden på allvar. För alla taxibilar som är registrerade från och med den 1 januari 2001 utökas den redan omfattande nybilsgarantin med ett reparationsåtagande. Det första året omfattas taxibilarna av Peugeots nybilsgaranti liksom tidigare. Under år två åtnjuter taxiägaren från och med årsskiftet dessutom en ny drivline - och komponentgaranti utan milbegränsning. Komponenter som omfattas av reparationsåtagandet är generator, startmotor, vindrutetorkarmotor, bränsle- och vattenpump samt luftkonditionering. När det gäller drivlinan är det motor, växellåda och differentialen som berörs. - Vi har ju sedan tidigare både Peugeot 406, 605 och 806 på taximarknaden, säger Per Brinkenberg, ansvarig för servicemarknad inom Peugeot Sverige. Men direkt efter introduktionen av nya Peugeot 607 i vintras ökade antalet förfrågningar från taxiägare runt om i landet. Det var då speciellt Peugeot 607 med den bränslesnåla, direktinsprutade dieselmotorn, HDi, som tilldrog sig det största intresset. Peugeot 607 har många egenskaper som passar för en taxibil. Förutom komfort, låga servicekostnader och driftsäkerhet har 607 ett patenterat partikelfiltersystem, som gör dieselmotorn unik på marknaden. Enligt alla mätningar har Peugeot lyckats minimera partikelutsläppen för Peugeot 607 HDi till en näst intill lika låg nivå som utsläppen för en bensinmotor. Bilen har därför mottagit åtskilliga miljöpris av olika motortidningar och miljömyndigheter i hela Europa. I Sverige tilldelades Peugeot 607 HDi Teknikens Världs stora miljöpris; - Vi vågar påstå att Peugeots partikelfilter innebär ett genombrott för dieselmotorn som alltid har ifrågasatts på grund av sina utsläpp, säger Teknikens Värld. Peugeot 607 HDi kan självklart beställas med såväl manuell växellåda som automatlåda, Tiptronic, som Peugeot har utvecklat i samarbete med Porsche. Både Peugeot 406 och 806 är redan mycket populära bilar på taximarkanden och finns redan med Peugeots snåla dieselmotor, HDi. Peugeot 406 kombi blev för övrigt vald till Årets taxibil i Europa förra året. Juryn bestod av fyra journalister, tre taxichaufförer och tre representativa taxipassagerare. Motiveringen för vinnaren, Peugeot 406, var bland annat vägegenskaperna, låga servicekostnader och förhållandet pris/utrustning.