Honda med ny global varumärkesslogan
Det krävs globalt koordinerad och enhetlig marknadskommunikation idag. Styrkan i att samla företagets profil i en slogan är av största värde. Honda byter nu ut sin tidigare slogan First Man then Machine. Hondas nya världsomspännande varumärkes-slogan blir The Power of Dreams: Utifrån denna ska marknadskommunikationen utformas framöver. Samtidigt uppdateras den visuella profilen och logotypen justeras. Detta görs dels mot bakgrund av framtida utveckling av företaget och dels på grund av att omvärlden förändras. - Utgångspunkten är att alla har vi våra drömmar, mål eller aktiviteter som ger livet en djupare mening och sätter färg på tillvaron. Honda är ett företag byggt på kraften ur drömmar om utvecklande av bl. a. bilar, motorcyklar och andra motorområ- Honda har satsat på att ligga i fronten vad gäller teknisk utveckling och fordon med körglädje. Under samlingsbegreppet The Power of Dreams vill vi förmedla det som är själen i Hondas bilar ´´ att ge kraft åt drömmar och förväntningar. Honda är idag världens största tillverkare av förbränningsmotorer. Produktionen är uppe i över tio miljoner motorer per år. Positionen som världens främste motortillverkare befästes när Honda fick branschens Oscar för bilmotorer år 2000 ´´ Engine of the year. Motorn som vann var en en-liters hybridmotor ´´ Insight ´´ vilken kombinerats med en 10 kW elmotor. Den vann också klassen för Bästa bränsleekonomi. The Power of Dreams handlar både om förarens drömmar och om förverkligandet av Hondas konstruktörers drömmar om bättre produkter vad gäller prestanda, miljö och ekonomi. Hondas marknadskommunikation för Norden ses nu över med anledning av ny varumärkesslogan, uppdaterad profil och p.g.a. att Svenska Honda Bilimport fått marknadsansvar även för Norge, Finland och de baltiska länderna.