23948sdkhjf

E-handel ökar trots IT-kris

Handel över nätet trotsar IT-branschens lågkonjunktur. Det är framförallt traditionella detaljhandelsbolagens e-butiker som ökar efter att många av de rena e-handelsbolagen slagits ut. Det gör att lönsamheten för e-handeln blir allt bättre, visar en färsk undersökning från Svensk Handel. Detaljhandeln via internet fortsätter att öka trots den massiva utslagningen av e-handelsbolag det senaste året. Försäljningen via nätet förra året uppgick till 8,1 miljarder kronor, vilket motsvarar 2,3 procent av den totala detaljhandeln, enligt Svensk Handel. Svensk Handels undersökning bland 400 svenska detaljhandelsföretag, visar att de traditionella detaljhandelsföretagens andel av försäljningen på nätet fortsätter att öka kraftigt medan de renodlade e-handelsbolagens försäljning varit i stort sett oförändrad sedan andra kvartalet 2000. Fortfarande är det dock endast 16 procent av detaljhandelsföretagen som har försäljning via internet. Undersökningen visar dessutom att allt fler detaljhandelsföretag når lönsamhet i den försäljning som görs via internet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078