23948sdkhjf

Tio-årsjubileum för Mazdas wankelseger på Le Mans

Om en dryg vecka körs 24-timmarsloppet på Le Mans i Frankrike och då är det tio år sedan Mazda segrade med sin Wankelmotorförsedda racersportvagn Mazda 787B. Mazda blev därmed den första och hittills enda japanska biltillverkaren som vunnit klassikern och den första och enda som gjort det med en Wankelmotor! Att vinna 24-timmarsracet på Le Mans är något som inte bara racerförare drömmer om utan även de stora biltillverkarna. Därför var det en stor dag för Mazda i juni 1991 då den segrande 787B-racern passerade mållinjen. Och inte nog med att förartrion Johnny Herbert, Bertrand Gachot och Volker Weidler vann. Även de andra två systerbilarna kom i mål; Stefan Johansson, David Kennedy och Maurizio Sala kom sexa och Pierre Dieudonné, Takashi Yorino och Yojiro Terada åtta. En hel värld fick genom Mazdas Le Mans-seger klart för sig vilken fantastisk drivkälla wankelmotorn är. Kombinationen av högt effektuttag ur en lätt och mycket driftsäker maskin var grundläggande för triumfen. Det var däremot ingen nyhet för Mazda själva då man arbetat målmedvetet med att vidareutveckla Wankelmotorn sedan 1961. Motorn är en viktig del av Mazdas sportiga arv och ambition att alltid ligga i spetsen för ny teknologi. Mazda för nu arvet vidare i nästa generation Wankelmotor. I den revolutionerande nya design- och utvecklingsmodellen Mazda RX-8 sitter RENESIS, en tvårotors Wankelmotor på 2x654 cc och som utvecklar 250 hk vid 8.500 varv/minut utan någon form av överladdning. Mazdas ledning under President Mark Fields har mycket långt gångna planer på att sätta RX-8 i serieproduktion i början av 2003 och därmed skriva ett nytt kapitel i Mazdas Wankelmotorhistoria.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109