Extrem Mercedes stjäl showen på STCC.
Årets upplaga av STCC har blivit en enorm publikframgång. Men bland publiken i depåerna är det inte STCC-vinnarna som vinner slaget. Utan Tony Johanssons extrema racing Mercedes i GTR-klassen. Ett brutalt bygge i en klass som vi sällan ser i Sverige. Mercedes i racingsammanhang är vi vana vid från DTM och Formel 1, men det är knappast något vi brukar se på de svenska banorna. Detta är säkert ett av skälen till att Tony Johanssons brutala nya Mercedes CLK i GTR-klassen har fått så mycket uppmärksamhet. ´´ Vi har planerat bygget sedan 1999, berättar Tony. ´´ Kraven var fram- eller mittmonterad V8 och bakhjulsdrift, och idén med att bygga på en Mercedes CLK kom från konstruktören Roland Gingtorp. Kontakt togs med Daimler Chrysler som hjälpte till att få fram en helt ny kaross. En kaross som man omedelbart satte vinkelslipen i för att börja modellera fram den bil som för första gången rulla ut inför publik i Karlskoga den 4 juni. ´´ Bilen är ett helt unikt bygge, säger Tony. ´´ Antagligen det mest extrema som rullar i GT-klasserna idag. Tonys CLK påminner av naturliga skäl en hel del om de bilar som kör i den tyska DTM-serien. Men Tonys GTR bil är betydligt mer extrem. Byggd av Roland Gingtorp som många anser vara landets absolut bästa recarbilskonstruktör. ´´ Vi har ett friare reglemente än DTM helt enkelt, säger Tony. Och det har Roland utnyttjat. ´´ Vi har större friheter vad avser kaross, chassi och inte minst motor. ´´ Vår bil har ca 200 hästkrafter mer än DTM bilarna, och betydligt mer vrid ´´ ca 900 Nm! Dock finns det en klar DTM-koppling i Tonys bil. Den 5,7 liter stora V8:an på ca 700 hästar är nämligen leasad från HWA i tyskland. Företaget som bygger Mercedes egna DTM-bilar och motorer. ´´ HWA sköter allt som har med motorn och elektroniken att göra, och har två mekaniker på plats i samband med varje race och tävling. ´´ Det är en enorm trygghet, och gör att vi andra kan fokusera på bilen och körningen.