EU vill begränsa farten på distributionsbilar
Europakommissionen förslår att den obligatoriska installationen av hastighetsbegränsare i fordon utvidgas att också gälla distributionsfordon som väger mer än 3,5 ton och minibussar med plats till fler än åtta passagerare. Den lägre hastigheten ger besparingar på drygt SEK 30 miljarder kronor när kostnader för hastighetsbegränsare är betalda. Besparingar är bl a i form av mindre oljud, lägre bensinförbrukning, mindre förslitning av däck och inte minst färre olyckor. - Sådana fartbegränsare i fordonen ger dessutom mer likvärdiga konkurrensförhållanden inom transportnäringen när transportörerna inte längre kan bryta på hastighetsbestämmelserna för att öka sina marknadsandelar, säger den spanska transport-Han understryker bestämt att kommissionen inte har diskuterat att utrusta personbilar med sådana hastighetsbegränsare. Det var 1992 som EU beslutade om obligatorisk hastighetsbegränsning i alla lastbilar som vägen mer än tolv ton och bussar som väger mer än tio ton. Lastbilarna får köra i maximalt 90 km i timmen med bussarnas maximala hastighet är 100 km i timmen.