Nordiska leverantörer hos BMW i München
Femton nordiska leverantörsföretag besökte i juni BMW i Munchen för att presentera sin teknik, sina produkter och sina tjänster. De var inbjudna av BMW:s centrala inköpsledning, som söker ny teknik och nya idéer. -Detta var vårt första evenemang av detta slag. Vi kan inte utveckla alla nya bilar vi planerar utan hjälp av kvalificerade leverantörer, förklarar BMW:s internationelle inköpssamordnare Heinz Traudt. Det är främst inom fyra områden som BMW söker nya idéer; elektronik särskilt som stöd för föraren material och teknik för lägre vikt teknik för lägre bränsleförbrukning och renare avgaser chassi- och komfortfunktioner. De inbjudna företagen höll en gemensam utställning med enskilda presentationer för inbjudna tekniker och inköpare från BMWs 6.000 personer stora, centrala forsknings- och utvecklingscentrum i Munchen. Under dagen registrerades över 900 besökare. - Kontakterna gäller främst framtida BMW-modeller. Flera nordiska leverantörer har goda chanser, säger Svenåke Berglie, chef för de nordiska leverantörsföretagens gemensamma organisation, Fordonskomponentgruppen, FKG. - Vi fick exakt de kontakter som är viktiga för oss, säger produktchef Esko Hakarnäki på finska stålföretaget Rautaruukki. Följande leverantörsföretag deltog. Elektronik: Intelligent Wiring Systems (kortare kablar, 42 volts elsystem), Mecel (Bluetooth trådlös kommunikation), Nira (antisladd-system), Smarteq Wireless (antenner, handsfree), Smart Eye (förarstöd), Wireless Car (central kommunikationsserver). Material för lägre vikt: Avesta Polarit-Prinox ( höghållfast stål), Acera (rullformat/härdat stål), Rautaruukki (höghållfast rörstål), Sapa (plast och lättmetall). Komponenter/system: Bodycote Nussbaum (ytbehadling), Forsheda (ljud- och vibrationsdämpning), Haldex Traction (fyrhjulsdrift), Polimoon (akustik, airbags), TVAB = Töcksförs Verkstads AB (sätesvärmare). BMW intresserar sig inte bara för de 15 företag som deltog i presentationen. När inbjudan kom i vintras anmälde sig ett 50-tal nordiska leverantörer. Av dessa valde BMW ut 17 som de ville lära känna närmare, och av dessa deltog 15. - Men även de övriga är av intresse. Vi har alltid dörren öppen för nya idéer, säger BMW:s högste inköpschef, Dr. Gerhard Schulf.