100.000 Audi TT Coupé
Från noll till hundra tusen på tre år. Det är produktionstart som heter duga för att vara en sportbil. I april 1998 startade tillverkningen av Audi TT Coupé. Den nya sportbilen fick ett överväldigande mottagande. Redan under det första året tillverkades 13.000 exemplar. Nu har den 100.000:e TT Coupén rullat av bandet inför en stolt personal i Audis fabrik i Györ, Ungern. Och inte bara 100.000 TT Coupé; sedan i augusti 1999 byggs också en Roadster-version av TT, hittills tillverkad i 45.000 exemplar. Den svenska Audichefen Sven-Åke Enochsson förklarar TT-succén så här: - Audi TT har med sin unika form blivit en designikon, som i hög grad tilltalat den nya tidens sportbilsköpare. Design har för många numera lika hög prioritet som prestanda. Audis fabriker i Ingolstadt och Györ samarbetar om tillverkningen av de båda TT-modellerna. Lackade karosser transporteras på järnväg till Györ för slutmontering. Audi har satsat 70 miljoner DM i sin sportbilstillverkning vid den ungerska anläggningen, där 1.100 är sysselsatta med TT-produktionen. I höst kommer en exklusiv TT Coupé S-line i en limiterad serie, utvecklad och lanserad av Audis speciella nischföretag, quattro GmbH. Modellen får 1,8T-motor på 225 hk och utrustas med bl.a. sportchassi, 18-tumshjul, läderklädsel och två speciella exteriörfärger.